Sote-palveluiden järjestämisvastuun siirtyminen hyvinvointialueille vaatii lakimuutoksia – työllistymisen ja kotoutumisen edistämistä koskevat esitykset lähtevät lausuttaviksi
NordenBladet — Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu siirtyy ensi vuoden alussa hyvinvointialueille. Kahteen lakiin esitetään tämän takia pääosin teknisluonteisia muutoksia. Lausuntokierrokselle lähtevät esitykset mahdollistaisivat myös kotoutumisesta aiheutuvien kustannusten korvaamisen hyvinvointialueille ja määrittelisivät ilman huoltajaa tulleiden lasten asumisen järjestämisvastuun.Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu siirtyy vuoden 2023 alussa kunnilta hyvinvointialueille. Työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta annettuun lakiin (TYP-laki) ja kotoutumisen edistämisestä annettuun lakiin (jatkossa kotoutumislaki) täytyy tämän vuoksi tehdä muutoksia. TYP-laissa säädetään yhteistoimintamallista, jonka toimijoita ovat työ- ja elinkeinotoimisto, kunta ja Kansaneläkelaitos. Yhteistoimintamallissa mukana olevat toimijat yhteensovittavat niiden järjestämisvastuulla olevia julkisia työvoimapalveluja sekä sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluja työttömän palvelutarpeen mukaisesti. Kunta on työllistymistä edistävässä monialaisessa yhteispalvelussa sosiaali- ja terveyspalveluista vastaava viranomainen. Esityksen mukaan TYP-lakia muutettaisiin järjestämisvastuun siirtyessä siten, että hyvinvointialueesta tulee yhteistoimintamallissa sosiaali- ja terveyspalveluista vastaava taho. Kunnat nimeäisivät jatkossakin monialaisen yhteispalvelun järjestämistä johtavat henkilöt. Myös kotoutumislakiin esitetään hyvinvointialueiden roolia selkeyttäviä teknisiä muutoksia.Kotoutumisen korvauksia kuntien lisäksi hyvinvointialueilleKotoutumislain mukaan valtio korvaa kunnalle laissa määriteltyjä kotoutumisen edistämisestä aiheutuneita kustannuksia. Kustannuksia syntyy kunnalle muun muassa kunnan järjestämistä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista. Esityksessä ehdotetaan kotoutumisen edistämistä annetun lain muuttamista siten, että hyvinvointialueille mahdollistettaisiin lain kuudennessa luvussa tarkoitettujen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä aiheutuneiden kustannusten korvauksien hakeminen vuodesta 2023 alkaen. Kunnat voisivat kuitenkin hakea korvauksia vuoden 2022 loppuun mennessä niille syntyneitä sote-kustannuksista takautuvasti vielä vuoden 2023 ja 2024 aikana, siten kuin laissa säädettäisiin. Lisäksi kunnat voisivat jatkossakin saada korvauksia niistä laissa määritellyistä kustannuksista, joita niille syntyisi kotoutumisen edistämisestä.Hyvinvointialueille uusi tehtävä perheryhmäkotitoiminnan järjestämisestäKotoutumislain mukaan ilman huoltajaa maahan muuttaneen lapsen tai nuoren hoiva, huolenpito ja kasvatus järjestetään perheryhmäkodissa, tuetun perhesijoituksen avulla taikka muuten tarkoituksenmukaisella tavalla. Lisäksi laissa säädetään ilman huoltajaa maahan muuttaneen alaikäisen edustajan määräämisestä. Perheryhmäkotien toiminta perustuu kotoutumislakiin eikä siten nykyisellään ole sosiaalihuoltoa. Sisällöltään perheryhmäkotitoiminta on kuitenkin varsin lähellä sosiaalihuoltoa. Lakiehdotuksessa esitetäänkin, että vastuu alaikäisenä ilman huoltajaa maahan tulleen lapsen ja nuoren tuesta sekä asumisen järjestämisestä esimerkiksi perheryhmäkodeista siirrettäisiin kunnilta hyvinvointialueille. Perheryhmäkoteja on tällä hetkellä noin kymmenessä kunnassa, joten tehtävän ei arvioida lisäävän merkittävästi hyvinvointialueiden tehtäviä. Hyvinvointialue saisi täysimääräisen korvauksen valtiolta sille näistä tehtävistä aiheutuvista kustannuksista. Lisäksi laissa säädettäisiin tiedonsaantioikeuksista sekä sopimusten ja henkilöstön siirtymisestä. Muutosesitykset lähtevät lausuntokierrokselleLausuntoja esitetyistä lakimuutoksista voi antaa 5.4.2022 asti. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle toukokuussa 2022. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2023 alusta. Valmisteilla on samanaikaisesti myös molempien lakien kokonaisuudistukset, joiden on tarkoitus tulla lausuntokierrokselle myöhemmin keväällä 2022. Nämä lait on tarkoitus antaa eduskunnalle syksyllä 2022, ja niiden on tarkoitus tulla voimaan 2024.Lisätietoja näistä uudistuksista löytyy Hankeikkunasta tunnisteilla TEM075:00/2021 ja TEM100:00/2019.
Lähde: Valtioneuvosto.fi