Arviointineuvosto: Kuluttajansuojan paranemista tulisi konkretisoida
NordenBladet — Lainsäädännön arviointineuvosto on antanut lausunnon oikeusministeriölle kuluttajansuojalaista. Esityksen mukaan kuluttajansuoja henkilöpalveluissa paranee, mutta käytännön vaikutuksia kuluttajille tulisi kuvata tarkemmin.Esityksen tarkoituksena on parantaa kuluttajan oikeusturvaa henkilöön kohdistuvissa palveluissa ja selventää niissä noudatettavia periaatteita. Tämä hyödyttää myös elinkeinonharjoittajia. Henkilöön kohdistuvilla palveluilla tarkoitetaan terveys- ja sosiaalipalveluja, varhaiskasvatus- ja koulutuspalveluja, ulkonäköön kohdistuvia palveluja, liikunta- ja muita hyvinvointipalveluja, elämyspalveluja ja vapaa-ajan kursseja, juhla- ja ravintolapalveluja sekä taksiliikenteen palveluja.Esityksestä saa yleiskäsityksen kuluttajille aiheutuvista keskeisistä muutoksista, mutta esityksessä tulisi kuvata tarkemmin, miten kuluttajat käytännössä hyötyisivät uudesta laista. Millaisia olisivat tyypillisimmät henkilöpalveluihin liittyvät virhe- ja viivästystilanteet? Missä mittaluokassa korvaukset liikkuisivat tai mitä todennäköisesti tapahtuisi tapausten käsittelyajoille? Arviointineuvosto kiinnittää huomiota haavoittuviin asiakasryhmiin kuten lapsiin, vanhuksiin ja henkilöihin, joiden toimintakyky on rajoittunut. Esityksessä tulisi arvioida, millaisissa palveluissa ja tilanteissa uusi laki turvaisi paremmin heidän asemaansa. Ylipäätään esityksessä tulisi arvioida, mitkä väestöryhmät erityisesti hyötyisivät uudesta laista.Lainsäädännön arviointineuvoston lausunto liittyy annettuun hallituksen esitysluonnokseen (oikeusministeriön hanke OM005:00/2020). Arviointineuvosto katsoo, että hallituksen esitysluonnos noudattaa osittain säädösehdotusten vaikutusten arviointiohjetta. Arviointineuvosto suosittelee, että esitysluonnosta korjataan neuvoston lausunnon mukaisesti ennen hallituksen esityksen antamista.
Lähde: Valtioneuvosto.fi