”Uusi kausi alkaa” – aluevaalien kansalaiskampanjassa tutut kasvot
NordenBladet — Aluevaalien kansalaiskampanja näkyy ja kuuluu radiossa, televisiossa, netissä ja sosiaalisessa mediassa 4.1.-23.1.2022. Vaalikampanjan on tuottanut sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistuksen vahvassa vetovastuussa oleva sosiaali- ja terveysministeriö. Kampanjan suunnittelussa on tehty kiinteästi yhteistyötä oikeusministeriön, valtiovarainministeriön ja sisäministeriön kanssa koko syksyn ajan. Lisäksi viestintäyhteistyö tulevien hyvinvointialueiden kanssa on ollut tiivistä ja poikinut muun muassa valtakunnalliseksi levinneen #torikahvit-haasteen äänestysaktiivisuudella kisaamiseksi alueiden kesken.Aluevaaleilla valitaan edustajat hyvinvointialueiden aluevaltuustoon. Aluevaltuustot päättävät muun muassa hyvinvointialue- ja palvelustrategiasta, palveluverkoston periaatteista, pelastustoimen palvelutasosta, hyvinvointialueen talousarviosta ja -suunnitelmasta ja jäsenten valitsemisesta toimielimiin. Aluevaltuuston toimikausi on neljä vuotta ja ne aloittavat toimikautensa 1.3.2022.”Äänestysaktiivisuuden on pelätty jäävän alhaiseksi, koska ihmiset kokevat tulevat hyvinvointialueet vielä vieraiksi. Äänestämään kannattaa kuitenkin lähteä, koska kyse on jokaisen arkeen vaikuttavista asioista ja tulevista päätöksentekijöistä. Siksi kampanjan sanomasta puhuvat julkisuuden henkilöt, joita kansalaiset kuuntelisivat muutenkin”, kertoo kampanjasta viestintäpäällikkö Annette Rinne sosiaali- ja terveysministeriöstä. Tehdäänkö näissä vaaleissa maaleja? Kansalaiskampanjan viestinviejiksi on valittu neljä tunnettua äänen käytön ammattilaista, jotka tekevät aiheesta helpommin lähestyttävän suomalaisille. Kampanjakasvoina nähdään ja kuullaan Antero Mertaranta, Jorma Uotinen, Maija Vilkkumaa ja Sita Salminen. ” Esimerkiksi radiossa ja televisiossa kuullaan hyvinvointialueista Antsan selostamana. Ikään kuin hän selostaisi jääkiekko-ottelua. Tietyllä tapaa tämä sellainen sote-ja pelastustoimen uudistuksen finaaliottelu onkin. Äänestäjä on tässä pelissä se kuuluisa kuudes kenttäpelaaja, jolta odotetaan ratkaisumaalia. Eli ääntä uurnaan”, sanoo viestintäpäällikkö Rinne. Jokainen kampanjakasvoista kertoo itselleen ominaisella tavalla aiheesta, jolloin kontrasti itse asian ja siitä kertovan persoonan välillä on iso. ”Juuri se on näissä kampanjavedoissa kiinnostavaa ja uskon, että katsoja jää kuuntelemaan”, sanoo Rinne. Ihan pelkän viihteen voimaan ei kampanjassa kuitenkaan ole laskettu. Viihteellisen sisällön tarkoituksena on herättää katsojan huomio, jonka jälkeen muut viestit tarjoavat lisäinfoa ja kannustavat äänestysuurnille. Lisäksi paljon on tuotettu sisältöä jakeluun jo aiemmin infografiikan ja tekstien myötä. Hyvinvointialueiden tehtävistä on kerrottu myös äänioikeusilmoituksen mukana lähetetyssä liitteessä ja sosiaalisen median inforuuduissa. Kattavasti tietoa löytyy myös soteuudistus.fi- nettisivuilta, josta voi seurata myös hyvinvointialueiden valmistelun etenemistä.”Toimituksille annan kiitosta hyvin toimitetuista jutuista ja aktiivisuudesta uudistukseen ja vaaleihin liittyen. Tiedon puutteesta äänestysaktiivisuus ei jää kiinni. Kyse on nyt siitä, että ymmärretään oma mahdollisuus vaikuttaa ja käytetään se”, sanoo Rinne. ennakkoäänestys kotimaassa: 12. – 18.1.2022ennakkoäänestys ulkomailla: 12. – 15.1.2022varsinainen vaalipäivä 23.1.2022aluevaalilautakunnat vahvistavat aluevaalien tulokset: 26.1.2022 Lue lisää:soteuudistus.fivaalit.fi
Lähde: Valtioneuvosto.fi