Uusi konkurssi- ja yrityssaneerausasioiden asianhallintajärjestelmä käyttöön ensi vuonna
NordenBladet — Konkurssi- ja yrityssaneerausasioiden asianhallintajärjestelmä uudistuu. Tavoitteena on vähentää hallinnollista työtä ja sitä kautta pienentää konkurssi- ja yrityssaneerausmenettelyihin liittyviä kustannuksia. Uusi järjestelmä otetaan käyttöön ensi vuoden aikana.Konkurssi- ja yrityssaneerausasioiden Kosti-asianhallintajärjestelmä välittää konkurssiasiamiehelle tietoa konkurssihallinnon ja saneerausmenettelyn valvomiseksi. Järjestelmä myös toimii konkurssipesänhoitajan tai yrityssaneerausmenettelyn selvittäjän sekä velallisen ja velkojien välisen viestinnän välineenä. Uuden asianhallintajärjestelmän ansiosta muun muassa konkurssipesänhoitajan ja yrityssaneerausmenettelyn selvittäjän hallinnollinen työ tehostuu. Järjestelmän odotetaan tuovan käyttäjille taloudellista säästöä, kun työmenetelmät kehittyvät ja sähköinen palvelualusta otetaan käyttöön.Järjestelmän käyttömaksulla katetaan järjestelmän kulujaJatkossa Kosti-järjestelmää käyttäviltä konkurssipesiltä ja yrityssaneerausvelallisilta peritään kertaluonteinen 230 euron maksu. Maksu peritään konkurssipesältä ja yrityssaneerausvelalliselta, kun tuomioistuin on vahvistanut konkurssipesälle jakoluettelon tai yrityssaneerausvelalliselle saneerausohjelman. Tarkoituksena on kattaa käyttömaksutuloilla puolet Kosti-asianhallintajärjestelmän käyttö- ja ylläpitokustannuksista sekä käyttömaksun laskuttamisesta aiheutuvat kustannukset. Vuosittaisen käyttömaksutulokertymän arvioidaan olevan noin 160 000 euroa.Tasavallan presidentti vahvisti käyttömaksua koskevan lain tänään, ja se tulee voimaan vuoden 2023 alussa.
Lähde: Valtioneuvosto.fi