NordenBladet — Valtioneuvosto antoi tänään eduskunnalle esityksen eräiden ympäristöasioiden käsittelyä Lupa- ja valvontavirastossa koskevaksi lainsäädännöksi. Esityksellä turvataan ”yhden luukun palvelu” ja sujuvammat lupamenettelyt tulevassa Lupa- ja valvontavirastossa, mikä edistää vihreään siirtymään perustuvaa talouskasvua. Mittaluokaltaan huomattava esitys toteuttaa hallitusohjelman keskeistä tavoitetta vahvistaa investointiluvituksen sujuvuutta ja ennakoitavuutta Suomen kilpailuetuna.”Hallituksen strateginen tavoite on vahvistaa Suomen houkuttelevuutta uusille investoinneille. Pitkään toivottu sujuvampi ja yhdenmukaisempi lupajärjestelmä on tässä yksi kilpailuvalttimme”, ympäristö- ja ilmastoministeri Sari Multala toteaa.Lupamenettelyjen sujuvoittaminen kytkeytyy tiiviisti valtion aluehallinnon uudistukseen. Sitä koskeva hallituksen esitys annettiin eduskunnalle 13.3.2025. Lupa- ja valvontavirasto käsittelisi valtion toimivaltaan liittyvät ympäristöön vaikuttavat luvat ja muut menettelyt sekä valvoisi niitä 1.1.2026 alkaen. Muutos nykytilaan on merkittävä, sillä nykyisten ympäristöasioissa toimivien neljän aluehallintoviraston ja 13 elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen toiminta lakkaisi. Yksi luukku mahdollistaa yhdenmukaisemmat ja sujuvammat lupamenettelyt  Hallituksen esitys sisältää useita toisiinsa kytkeytyviä uudistuksia lupamenettelyiden sujuvoittamiseksi. Keskeiset ympäristöön liittyvät menettelyt, kuten ympäristönsuojelulain, vesilain ja luonnonsuojelulain mukaiset lupa-asiat sekä ympäristövaikutusten arviointimenettelyn tehtävät, käsiteltäisiin ”yhdessä luukussa” Lupa- ja valvontavirastossa. Asiointi ja lupien haku tapahtuisi käyttäjälähtöisesti ja digitaalisesti yhden prosessin kautta. Lupamenettely johtaisi myös nykyistä useammin yhteen lupapäätökseen ja valitusmahdollisuuteen. Hallituksen esityksellä halutaan edistää valtakunnallisesti yhtenäisiä toimintatapoja, vahvistaa päätöksenteon asiantuntemusta, yhdenmukaistaa menettelyitä sekä lisätä päätösten ennakoitavuutta erityisesti lupamenettelyissä. Luvan hakijalla olisi mahdollisuus jo etukäteen keskustella lupamenettelyihin liittyvistä velvollisuuksista, selvitystarpeista ja reunaehdoista sujuvan menettelyn turvaamiseksi. “Hallitus ei tingi ympäristötavoitteista. Lupien edellytyksiä ei muuteta, vaan hankkeiden lupamenettelyitä sujuvoitetaan. Myös kansalaisten osallistumismahdollisuudet turvataan”, ministeri Multala sanoo.Uusi laki eräiden ympäristöasioiden käsittelystäAluehallinnon uudistus ja siihen kytkeytyvä lupamenettelyn sujuvoittaminen muodostavat vaikuttavuudeltaan huomattavan kokonaisuuden, joka mahdollistaa aiempaa yhdenmukaisemman ja tehokkaamman lupamenettelyn.Esityksessä ehdotetaan uutta lakia eräiden ympäristöasioiden käsittelystä Lupa- ja valvontavirastossa. Samalla kumottaisiin kaksi voimassa olevaa lakia, laki ympäristönsuojelu- ja vesiasioiden käsittelystä aluehallintovirastossa sekä laki eräiden ympäristöllisten lupamenettelyjen yhteensovittamisesta. Uuteen lakiin sisällytettäisiin lupa-asioiden käsittelyn sujuvuutta edistäviä säännöksiä, jotka koskevat esimerkiksi viranomaisten antamaa ennakko-ohjausta ja yhteistyötä, sähköistä asiointia, lupien yhteiskäsittelyä ja käsittelyaikojen arviointia. Tarkoituksena on painottaa etenkin hankkeiden alkuvaiheen merkitystä lupamenettelyiden sujuvoittamisen kannalta. Kun viranomaisella ja hanketoimijalla on oikea tilannekuva, voidaan lupamenettelyt ohjata mahdollisimman aikaisessa vaiheessa oikeille raiteille.Lisäksi ehdotuksilla jatkettaisiin ja osin laajennettaisiin vuodesta 2023 voimassa ollutta ja toimivaksi osoittautunutta vihreän siirtymän hankkeiden etusijamenettelyä lupa- ja muutoksenhakumenettelyissä. Etusijan piiriin lisättäisiin ydinvoimalaitokset sekä datakeskukset silloin, kun niiden tuottamasta hukkalämmöstä pääosa hyödynnetään. Lakiehdotuksilla laajennettaisiin myös eräiden ympäristöön liittyvien lupa-asioiden yhteiskäsittelyä, millä vahvistetaan lähtökohtaa yhdestä viranomaisesta, yhdestä päätöksestä ja yhdestä muutoksenhausta. Uuteen lakiin sisältyisivät myös säännökset eräiden ympäristöllisten lupamenettelyjen yhteensovittamisesta Lupa- ja valvontaviraston sekä Turvallisuus- ja kemikaaliviraston välillä. Myös ympäristövaikutusten arvioinnin (YVA) ja lupamenettelyiden välistä suhdetta tiivistettäisiin, ja YVA-menettelyn toteuttamisen vaatimuksia selkeytettäisiin. YVA-menettely pyrittäisiin entistä vahvemmin integroimaan lupamenettelyyn ja kohdistamaan arviointia erityisesti merkittäviin ympäristövaikutuksiin. Esityksellä toteutettaisiin hallitusohjelman kirjaus tuulivoimahankkeiden YVA-rajan laskemisesta.Esityksellä myös vahvistettaisiin ja yhdenmukaistettaisiin EU:n kriittisten raaka-aineiden asetuksesta, nettonollateollisuuden asetuksesta ja uusiutuvaa energiaa koskevasta RED III-direktiivistä aiheutuvia lupamenettelyitä koskevia velvoitteita. Niissä on säännöksiä esimerkiksi lupamenettelyiden määräaikojen seuraamisesta, kiireellisestä käsittelystä ja sekä menettelyitä koordinoivan yhteyspisteviranomaisen (Lupa- ja valvontavirasto) nimeämisestä. Näistä on jo osin säädetty voimassa olevassa kansallisessa lainsäädännössä, mutta sääntelyä yhdenmukaistettaisiin ja tehostettaisiin. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2026 alussa samaan aikaan, kun valtion aluehallinnon uudistusta koskeva lainsäädäntö.LisätietojaJohanna Korpi
lainsäädäntöjohtaja
[email protected]
p. 0295 250 278
Pasi Kallio
lainsäädäntöneuvos
[email protected]
p. 0295 250 251

Valtioneuvosto antoi tänään eduskunnalle esityksen eräiden ympäristöasioiden käsittelyä Lupa- ja valvontavirastossa koskevaksi lainsäädännöksi. Esityksellä turvataan ”yhden luukun palvelu” ja sujuvammat lupamenettelyt tulevassa Lupa- ja valvontavirastossa, mikä edistää vihreään siirtymään perustuvaa talouskasvua. Mittaluokaltaan huomattava esitys toteuttaa hallitusohjelman keskeistä tavoitetta vahvistaa investointiluvituksen sujuvuutta ja ennakoitavuutta Suomen kilpailuetuna.

Lähde: ym.fi