Mainos:

Ajankohtaista asiaa liikenneturvallisuudesta – asenne ja ennakointivelvollisuus

NordenBladet —

19.11.2019 klo 11.04Häme
Liikenteen osalta ajankohtaiset esillä olevat asiat ovat paljolti sidottu vuodenaikoihin. Näin syksyllä ihmisiä puhuttavat heijastimet, tai oikeastaan niiden käyttämättömyys, ajoneuvojen valot ja rengasasiat. Kelien muuttuessa liukkaammiksi siirtyy keskustelu kunnossapitoon, milloin on lunta liikaa ja liukkautta torjuttu puutteellisesti.
Keväällä nousee puheenaiheeksi kaksipyöräiset. Taas on uusi ikäluokka saavuttanut mopoiluun vaadittavan iän. Se nostaa verenpainetta lähiympäristössä, ja vähän laajemminkin. Pyöräily lisääntyy ja osalta on unohtunut, että liikennesäännöt koskevat myös pyöräilijöitä. Jalankulkijoita ja autoilijoita harmittaa. Kun kelit ovat kääntyneet kesäisiksi, autoihin on saatu jo kesärenkaat alle ja ELY on käskyttänyt urakoitsijoita vaihtamaan normaalit nopeusrajoitukset talvirajoitusten tilalle. Valitettavan monelle se tarkoittaa ajokieltoa, kun mökkireissulla “palo hihat” ja nopeus nousi liikaa yli sallitun ohittaessa sitä tien tukkoa. Kyseessä on siis mahdollinen törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja ainakin alkukesä pilalla. Odotellaan taas syksyn pimeitä ja puhutaan heijastimista.
Toki vuoteen mahtuu paljon muutakin mutta tässä muutamia kestoaiheita. Se, mikä puhuttaa tasaisesti läpi vuoden on rattijuopumus. Kyllä siinäkin nousee piikit juhannuksen ja pikkujouluajan ympärille. Pysyväksi on muodostunut huumerattien noin 40 % osuus kiinnijääneistä, hyvä muistaa tämäkin kannabiskeskustelussa. Tuo ilmiö tuskin vähenee, jos mennään huumeiden osalta sallivampaan ajatteluun.
Raskaanliikenteen käytös ja nopeudet ovat tasaisesti palautteiden aiheena poliisin suuntaan. Yleensä paino siinä, että miksei poliisi valvo. Liikenteen osalta poliisille tulleista palautteista suurin osa koskee käytettyjä nopeuksia. Usein vielä niin, että palautteen antajan lähiympäristössä “kaahataan”. Poliisi on kiitollinen saamastaan palautteesta ja niiden avulla pystymme oikeasti suuntaamaan sitä käytettävissä olevaa valvontaresurssia. Aina emme voi panostaa vaadittua määrää valvontaa tiettyyn paikkaan, valvontaa vaativia paikkoja on yksinkertaisesti liikaa suhteessa resurssiin. Yritetään kuitenkin tehdä parhaamme.
Liikenneturvallisuus koostuu monista tekijöistä, esimerkiksi siitä millainen katu- ja tieverkko meillä on käytössä, millaisella kalustolla siellä liikumme ja millaisen opetuksen liikkumiseen tai ajoneuvon kuljettamiseen olemme saaneet. Vuosien saatossa nämä kaikki ovat vaihdelleet todella paljon.
Ehkä kuitenkin kaikista tärkein on se liikkujan asenne, olipa sitten liikkeellä kävellen tai rekalla asenne on läsnä aina. Monet onnettomuudet ja vaaratilanteet olisivat olleet vältettävissä asenteella, missä lähdetään toisen huomioimisesta ja joskus jopa omista oikeuksista hieman tinkimällä.
Tieliikennelaki uudistuu 1.6.2020. Siinä on yksi erittäin tärkeä kohta, johon on syytä tutustua huolella ja mieltää se myös omaan toimintaan. Se on tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus. Tiivistettynä siis tienkäyttäjän tulee ennakoida niin omaa kuin toisten liikkumista ja aikeita. Tässä puheenaihetta 1.6. jälkeen kesälle ja seuraavaan syksyyn, sen verran muutosta uusi laki tuo tullessaan. Paljon tulee muutoksia myös liikennemerkkeihin ja tiemerkintöihin.
Liikenneturvallista ja ennakoivaa talvea, kevättä, kesää ja syksyä

Lähde: Poliisi.fi



error:
Copyright © NordenBladet 2008-2020 All Rights Reserved.
Skandinaavisia / Pohjoismaisia uutisia ja tietoa suomeksi.
Scandinavian / Nordic news and info in Finnish.
Nordic News Service & Link Directory