Uusi opas kokoaa yhteen asiakasosallisuuden hyvät käytännöt julkisissa hankinnoissa
NordenBladet — Opas asiakasosallisuuden huomioimisesta hankinnoissa on tehty osana Hankinta-Suomi-toimenpideohjelmaa ja kansallista julkisten hankintojen strategian toimeenpanoa. Oppaassa käydään läpi asiakasosallisuuden huomioimisen erilaisia mahdollisuuksia ja hyviä käytäntöjä julkisissa hankinnoissa.Asiakasosallisuudella tarkoitetaan asiakkaiden ja muiden hankinnan loppukäyttäjien osallistumista ja vaikuttamista hankintaan.”On tärkeää, että asiakkaiden näkemykset huomioidaan hankinnoissa keskeisellä tavalla ja asiakkaat voivat olla myös itse mukana kehittämässä palveluja. Osallisuuden lisääminen parantaa tällä tavalla toisaalta myös pienempien palvelujentarjoajien mahdollisuuksia pärjätä kilpailutuksissa. Uusi opas viitoittaa tietä kohti parempia julkisia hankintoja ja tasokkaampia palveluita, jotka hyödyttävät meitä kaikkia”, sanoo kuntaministeri Sirpa Paatero.Tavoitteena antaa ideoita ja inspiraatiota asiakkaiden tarpeiden huomioimiseenOppaaseen on kerätty esimerkkejä osallisuuden huomioimisesta hankintaprosessin eri vaiheissa. Käytännön tapauksia on saatu monista eri kunnista ja erilaisista hankintakokonaisuuksista.
Asiakasosallisuutta käsitellään oppaassa hankinnan eri vaiheiden kautta. Esiin on nostettu myös keskeisimmät hankintalainsäädännön suomat mahdollisuudet ja rajoitukset asiakasosallisuuden huomioimiselle.
Oppaan ovat laatineet Julkisten hankintojen neuvontayksikkö, Vaikuttavuusinvestoimisen osaamiskeskus, Suomen sosiaali- ja terveys ry Soste ja Suomen Yrittäjät. Valtiovarainministeriön ja Kuntaliiton Hankinta-Suomi-ohjelman avulla edistetään toimivia ja laadukkaita hankintoja, jotka ovat osallistavia ja edistävät markkinoiden elinvoimaisuutta. Uusi opas tukee tätä tavoitetta.
Lähde: Valtioneuvosto.fi