Mainos:



Selvitys uusiutuvien jakeluvelvoitteen noston vaikutuksista valmistunut

NordenBladet ‚ÄĒ Jakeluvelvoitelain avulla edistet√§√§n uusiutuvien polttoaineiden k√§ytt√∂√§ moottoribensiinin, diesel√∂ljyn ja maakaasun korvaamiseksi liikenteess√§. Jakeluvelvoite on voimassa olevan lain mukaan t√§ll√§ hetkell√§ 18 prosenttia ja nousee asteittain 30 prosenttiin vuoteen 2029 menness√§. Jakeluvelvoite v√§hent√§√§ liikenteen p√§√§st√∂j√§ arvion mukaan noin kaksi miljoonaa tonnia hiilidioksidiekvivalentteina (CO2eq) vuonna 2030 nykytilaan verrattuna.Jakeluvelvoite on ennustettava, varma ja hallinnollisesti kevyt tapa v√§hent√§√§ tieliikenteen p√§√§st√∂j√§. Vuoden 2030 velvoitetason nosto 30 prosentista 34 prosenttiin v√§hent√§isi tieliikenteen p√§√§st√∂j√§ viel√§ 0,3‚Äď0,4 miljoonaa tonnia CO2eq lis√§√§. Tason nosto 30 prosentista 40 prosenttiin v√§hent√§isi p√§√§st√∂j√§ vastaavasti 0,8‚Äď1,0 miljoonaa tonnia CO2eq.Uusiutuvien polttoaineiden tarve vaihtelee sen mukaan, millaiseksi liikenteen energiankulutus vuonna 2030 kokonaisuudessaan muodostuu. Perusennusteessa uusiutuvien tarve on yhteens√§ noin 1000 √∂ljyekvivalenttiatonnia, mutta politiikkaskenaariossa, jossa on mukana noin 750 000 s√§hk√∂autoa, uusiutuvien tarve on alle 900 √∂ljyekvivalenttitonnia. Jos velvoitetta kasvatettaisiin 34 prosenttiin, uusiutuvien kokonaistarve kasvaisi yhteens√§ 116‚Äď133 √∂ljyekvivalenttitonnia riippuen skenaariosta.N√§m√§ tiedot ilmenev√§t 2.12.2021 julkaistusta AFRY Management Consultingin uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitetta koskevasta raportista. AFRY teki selvityksen ty√∂- ja elinkeinoministeri√∂n, liikenne- ja viestint√§ministeri√∂n ja ymp√§rist√∂ministeri√∂n toimeksiannosta syksyn 2021 aikana. Selvitys on osa fossiilittoman liikenteen tiekartan toimeenpanoa, jolla hallitus t√§ht√§√§ kotimaan liikenteen kasvihuonekaasup√§√§st√∂jen puolittamiseen vuoteen 2030 menness√§.Selvitys k√§y l√§pi my√∂s kest√§vien uusiutuvien polttoaineiden saatavuutta, kysynt√§√§, raaka-aineiden riitt√§vyytt√§ ja alkuper√§√§, kansallisia sakkotasoja, polttoaineiden hintoja, kustannuksia loppuk√§ytt√§jille sek√§ eri jakeluvelvoitetasojen (30 %, 34 % ja 40 %) vaikutuksia kansantalouteen ja valtiontalouteen.Moni asia vaikuttaa polttoaineiden hintakehitykseen ‚Äď jakeluvelvoitetason vaikutus maltillinenJakeluvelvoitteen taso ja Suomen tieliikenteen s√§hk√∂istyminen vaikuttavat polttoaineiden pumppuhintoihin. Mit√§ korkeampi jakeluvelvoitteen taso on, ja mit√§ enemm√§n uusiutuvia polttoaineita tarvitaan, sit√§ korkeammaksi nousevat pumppuhinnat. Jakeluvelvoitteen tason lis√§ksi pumppuhintoihin vaikuttavat my√∂s polttoaineiden maailmanmarkkinahinnat. Nykyisen jakeluvelvoitetason (30 %) arvioidaan nostavan dieselin pumppuhintaa 12‚Äď22 sentti√§/litra vuoteen 2030 menness√§. Yhteens√§ dieselin hinnan on mallinnettu nousevan samalla aikav√§lill√§ 30‚Äď40 sentti√§/litra.¬†Uusiutuvien polttoaineen hintakehitykseen vaikuttavat muun muassa regulaatiot, raaka-aineiden markkinat, uusiutuvien polttoaineiden kysynt√§ ja tarjonta sek√§ sakkotasot. Velvoitetason noston taloudelliset vaikutukset arvioidaan maltillisiksi, sill√§ polttoaineiden yleinen hintavaihtelu vaikuttaa pumppuhintoihin enemm√§n kuin jakeluvelvoitteen taso.¬†Velvoitetason nosto 30 prosentista 34 prosenttiin nostaisi dieselin pumppuhintaa arviolta viel√§ noin 5-10 sentti√§/litra vuoteen 2030 menness√§ verrattuna edell√§ mainittuun hintakehitykseen. Jos polttoaineen jakelijat tasaisivat kustannusten nousua my√∂s bensiinin puolelle, vaikutus dieselin hintaan olisi pienempi.Kaasun pumppuhintojen arvioidaan nousevan maltillisemmin kuin dieselin, jolloin erityisesti nesteytetyn biokaasun kilpailukyky raskaassa kalustossa paranisi. Puhtaan biokaasun jakelija voisi saada lis√§ksi ylit√§yt√∂n osalta merkitt√§vi√§ ns. tikettimyyntituloja, joita syntyy, kun jakelija jakelee uusiutuvia polttoaineita yli vaaditun m√§√§r√§n ja myy ylit√§yt√∂n osuuden toiselle jakeluvelvolliselle.Ruoka-, kemian- ja energiateollisuus k√§ytt√§v√§t osin samoja raaka-aineita kuin uusiutuvien polttoaineiden tuottajat. Polttoaineiden kysynn√§n kasvaessa raaka-aineiden syrj√§ytysvaikutuksilta ei selvityksen mukaan voida varmuudella v√§ltty√§. Jakeluvelvoitteen nosto lis√§isi erityisesti kehittyneiden biopolttoaineiden raaka-aineiden sek√§ tiettyjen el√§inrasvojen ja uusien kasvi√∂ljyjen k√§ytt√∂√§, koska ravinto- ja rehukasvien enimm√§isosuus on Suomessa rajattu 2,6 prosenttiin tieliikenteen kokonaisenergiank√§yt√∂st√§.Maailmassa on riitt√§v√§sti nykylains√§√§d√§nn√∂n kest√§vyyskriteerit t√§ytt√§vi√§ uusiutuvia polttoaineita Suomen tarpeisiin, mutta velvoitetason nosto ei ole riskit√∂nt√§. Kehittyneiden biopolttoaineiden kapasiteetti ei n√§ytt√§isi kasvavan samassa suhteessa kysynn√§n kanssa, mink√§ ennustetaan johtavan niukkuuteen vuotta 2030 l√§hestytt√§ess√§. Raaka-aineisiin liittyv√§n√§ syrj√§ytysriskin√§ selvityksess√§ nousee esille se, ett√§ kemianteollisuuden raaka-aineet voisivat korvautua kasvi√∂ljyjen lis√§viljelyll√§, jolla voi olla ep√§suoria maank√§yt√∂n muutoksia.Regulaatiokent√§n muutokset, ep√§varmuudet liittyen kehittyvien biopolttoaineiden investointeihin, raaka-aineiden saatavuus ja syrj√§ytysvaikutukset sek√§ vaihtoehtoisten k√§ytt√∂voimien kehittyminen heikent√§v√§t toimialan pitk√§n aikav√§lin ennustettavuutta.

Lähde: Valtioneuvosto.fi


Tags assigned to this article:
SuomitiedotteetuutisetValtioneuvosto

Mainos:




High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaavisia / Pohjoismaisia uutisia ja tietoa suomeksi.
Scandinavian / Nordic news and info in Finnish.
Nordic News Service & Link Directory