Selvitys: Koronapandemia on lisännyt kotimaanmatkailun kiinnostavuutta

NordenBladet — Työ- ja elinkeinoministeriön teettämän selvityksen mukaan vuonna 2020 puhjennut koronapandemia korostaa kotimaanmatkailun merkitystä. Selvityksessä tutkittiin kotimaanmatkailun nykytilaa ja potentiaalisia kohderyhmiä sekä laadittiin matkailuyritysten tuotekehitystä palvelevia kehittämisehdotuksia.Analyysi perustuu tuhannelle suomalaiselle tehtyyn kyselyyn ja asiantuntijahaastatteluihin sekä matkailutilastoihin ja aiempiin selvityksiin. Selvityksen mukaan kotimaanmatkailun keskeiset vetovoimatekijät liittyvät muun muassa vastuullisuuteen ja turvallisuuteen.Kotimaanmatkailijoita kiinnostavat luonto ja erilaiset aktiviteetit, mikä on tyypillistä myös Suomeen saapuville ulkomaanmatkailijoille. Mökkilomailu – usein omalla mökillä – on yleistä kotimaanmatkailussa. Kotimaanmatkailun etuna pidetään myös helppoutta ja lyhyempiä matkoja. Koronapandemia muutti kysynnän painotusta ainakin hetkellisesti kotimaanmatkailuun.Kotimaanmatkailijoiden viisi erilaista kohderyhmääTuhannelle suomalaiselle suunnatun kyselyn perusteella ryhmiteltiin viisi erilaista kotimaanmatkailijatyyppiä, joiden tarpeet ja odotukset eroavat keskenään: kaupunkilomailijat, kyläilijät ja mökkeilijät, aktiivilomailijat, nautiskelijat, sekä kulttuurista ja luonnosta kiinnostuneet.Selvityksessä avataan tunnistettujen kohderyhmien tarpeisiin vastaavia kehittämistoimia sekä kotimaan matkustusmotivaatioon ja -päätöksiin vaikuttavia tekijöitä. Selvityksen toteuttaminen keskellä koronapandemiaa vaikutti väistämättä saatuihin vastauksiin ja niistä koostettuihin tuloksiin. Selvityksessä ei kuitenkaan keskitytty vain koronan vaikutuksiin vaan tarkasteltiin kotimaanmatkailua pidemmällä aikajänteellä.Selvityksessä ehdotetut kehittämistoimenpiteet liittyvät kotimaan pakettimatkojen jatkokehittämiseen, usein kalliiksi koetun kotimaanmatkailun hintamielikuvan muuttamiseen, mökkeilijöille ja kyläilijöille suunnattujen matkailupalveluiden sekä sähköisten markkinointi- ja myyntikanavien kehittämiseen. Kotimaanmatkailun viime vuosina saavuttama huomioarvo, nuorten aikuisten kiinnostus kotimaanmatkailuun sekä etätyönteon mahdollisuudet tulisi selvityksen mukaan hyödyntää paremmin.

Lähde: Valtioneuvosto.fi


Tags assigned to this article:
SuomitiedotteetuutisetValtioneuvosto

Mainos:




High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaavisia / Pohjoismaisia uutisia ja tietoa suomeksi.
Scandinavian / Nordic news and info in Finnish.
Nordic News Service & Link Directory