Hilma-palvelu riittää osoittamaan palvelutarjonnan puutteen jätehuollossa
NordenBladet — Ympäristöministeriön mukaan hankintamenettelyn toteuttaminen Hilma-palvelussa riittää 1.1.2021 alkaen osoittamaan yksityisen jätehuoltopalvelun tarjonnan puutteen, jota kunnan toissijaisen jätehuoltopalvelun pyytäminen jätelain mukaan edellyttää. Tämä vastaa valmisteilla olevaa jätelakiesitystä, jonka mukaan hankintayksiköt voivat osoittaa yksityisen palvelutarjonnan puutteen Hilma-palvelussa julkaistavan ilmoituksen avulla. Nykyinen laki velvoittaa hankintayksiköitä käyttämään tarkoitukseen Materiaalitoria ensi vuoden alusta.Jätesäädöspakettia koskeva hallituksen esitys on viivästynyt. Tämä johtaisi vuoden 2021 alusta tilanteeseen, jossa lainsäädännön noudattaminen velvoittaa useissa tapauksissa hankintayksikön julkaisemaan jätehuoltopalvelua hankkiessaan pyynnön Materiaalitorissa ja lisäksi tekemään hankintailmoituksen Hilma-palvelussa. Tämä aiheuttaisi hankintayksiköille tarpeetonta hallinnollista taakkaa sekä epäselvyyttä jätelain ja hankintalain mukaisten menettelyjen soveltamisessa. Ympäristöministeriö on antanut hankintayksiköille suosituksen menettelytavoiksi siihen saakka, kunnes jätelain muutos tulee voimaan.Vuoden 2020 alusta voimaan tullut jätelain 33 §:n muutos (428/2019) velvoittaa jätteen haltijan tekemään tarjouspyynnön tarvitsemastaan jätehuoltopalvelusta lain 143 a §:ssä tarkoitettuun jätteiden ja sivuvirtojen tietoalustaan (Materiaalitori) ennen kunnan toissijaisen jätehuoltopalvelun pyytämistä. Materiaalitoria on käytettävä yksityisen palvelutarjonnan saatavuuden selvittämiseen, jos kunnalta pyydettävä jätehuoltopalvelu on arvoltaan vähintään 2 000 euroa vuodessa eikä kyseessä ole ennalta arvaamattomasta kiireestä johtuva palvelutarve.Ympäristöministeriön suositus hankintayksiköille Materiaalitorin ja Hilman käyttöön alkaen 1.1.2021
Lähde: Valtioneuvosto.fi