Poliisihallitus kielsi Veikkausta markkinoimasta alaikäisille
NordenBladet — Poliisihallituksen arpajaishallinto on 12.11.2024 antamallaan päätöksellä kieltänyt rahapeliyhtiö Veikkaus Oy:tä markkinoimasta rahapelejä arpajaislain vastaisesti. Päätöksen perusteena on alaikäisiin kohdistunut rahapelien markkinointi. Kiellon tehosteeksi on asetettu 2 900 000 euron uhkasakko.
Poliisihallitus katsoi Veikkauksen rikkoneen arpajaislailla säädettyä kieltoa kohdistaa rahapelien markkinointia alaikäisille televisiotoiminnassa. Poliisihallitus on huomauttanut Veikkausta asiasta toukokuussa 2024, mutta valvonnassa havaittiin yhtiön jatkaneen lainvastaista toimintaa.
Poliisihallituksen kiellon noudattaminen edellyttää, että Veikkaus pidättäytyy markkinoinnista televisiolähetyksen yhteydessä, kun lähetys on suunnattu alaikäisille tai lähetys on alaikäisiä katsojia houkutteleva. Mikäli Veikkaus ei noudata kieltopäätöstä, voidaan uhkasakko tuomita maksettavaksi.
Alaikäisiin kohdistunut markkinointi ollut toistuvaa
Poliisihallitus antoi viime keväänä Veikkaukselle lausunnon, jossa se totesi, että Veikkaus on markkinoinut alaikäisille suunnattujen ohjelmien mainoskatkoilla, ja näin toteutettu markkinointi on Poliisihallituksen näkemyksen mukaan ollut arpajaislain vastaista.
Veikkauksen toimittaman selvityksen perusteella rahapelien markkinointia oli toteutettu alaikäisille suunnattujen ohjelmien mainostauoilla vuoden 2023 ja kevään 2024 aikana yli 200 kertaa. Lisäksi yhtiön markkinointia oli kohdistettu huomattavissa määrin siten, että se oli omiaan tavoittamaan alaikäiset lähetyksen esitysajan ja sisällön perusteella.
– Suuri osa alaikäisiin kohdistuvasta televisiomarkkinoinnista on toteutettu viikonloppuaamuisin ja lauantain perhe-elokuvien yhteydessä. Toimintaa voidaan pitää erityisen tuomittavana markkinointistrategiana, koska kohderyhmänä ovat alaikäiset. Rahapelihaittojen ehkäisy on Suomen rahapelisääntelyn keskeisin tavoite ja alaikäisten suojaaminen rahapelaamisen haitoilta sen ydinaluetta, sanoo Poliisihallituksen ylitarkastaja Laura Rinne.
Uhkasakon suuruutta määrittäessään Poliisihallitus huomioi toiminnan laadun, laajuuden ja yhtiön maksukyvyn. Lieventävänä seikkana on huomioitu Veikkauksen aiemmat toimet, joilla yhtiö on pyrkinyt estämään rahapelien markkinoinnin suuntaamista alaikäisille. Mikäli Veikkaus jatkaa Poliisihallituksen kieltämää rahapelien markkinointia, Poliisihallitus voi hakea uhkasakon tuomitsemista markkinaoikeudelta.
Suomen rahapelijärjestelmä perustuu valtion kokonaan omistaman Veikkauksen lakisääteiseen yksinoikeuteen. Yhtiön tehtävänä on harjoittaa rahapelitoimintaa siten, että rahapeleihin osallistuvien oikeusturva taataan, väärinkäytökset ja rikokset pyritään estämään sekä pelaamisesta aiheutuvia taloudellisia, sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja ehkäistään ja vähennetään. ]]>
Poliisihallituksen arpajaishallinto on 12.11.2024 antamallaan päätöksellä kieltänyt rahapeliyhtiö Veikkaus Oy:tä markkinoimasta rahapelejä arpajaislain vastaisesti. Päätöksen perusteena on alaikäisiin kohdistunut rahapelien markkinointi. Kiellon tehosteeksi on asetettu 2 900 000 euron uhkasakko.
Poliisihallitus katsoi Veikkauksen rikkoneen arpajaislailla säädettyä kieltoa kohdistaa rahapelien markkinointia alaikäisille televisiotoiminnassa. Poliisihallitus on huomauttanut Veikkausta asiasta toukokuussa 2024, mutta valvonnassa havaittiin yhtiön jatkaneen lainvastaista toimintaa.
Poliisihallituksen kiellon noudattaminen edellyttää, että Veikkaus pidättäytyy markkinoinnista televisiolähetyksen yhteydessä, kun lähetys on suunnattu alaikäisille tai lähetys on alaikäisiä katsojia houkutteleva. Mikäli Veikkaus ei noudata kieltopäätöstä, voidaan uhkasakko tuomita maksettavaksi.
Alaikäisiin kohdistunut markkinointi ollut toistuvaa
Poliisihallitus antoi viime keväänä Veikkaukselle lausunnon, jossa se totesi, että Veikkaus on markkinoinut alaikäisille suunnattujen ohjelmien mainoskatkoilla, ja näin toteutettu markkinointi on Poliisihallituksen näkemyksen mukaan ollut arpajaislain vastaista.
Veikkauksen toimittaman selvityksen perusteella rahapelien markkinointia oli toteutettu alaikäisille suunnattujen ohjelmien mainostauoilla vuoden 2023 ja kevään 2024 aikana yli 200 kertaa. Lisäksi yhtiön markkinointia oli kohdistettu huomattavissa määrin siten, että se oli omiaan tavoittamaan alaikäiset lähetyksen esitysajan ja sisällön perusteella.
– Suuri osa alaikäisiin kohdistuvasta televisiomarkkinoinnista on toteutettu viikonloppuaamuisin ja lauantain perhe-elokuvien yhteydessä. Toimintaa voidaan pitää erityisen tuomittavana markkinointistrategiana, koska kohderyhmänä ovat alaikäiset. Rahapelihaittojen ehkäisy on Suomen rahapelisääntelyn keskeisin tavoite ja alaikäisten suojaaminen rahapelaamisen haitoilta sen ydinaluetta, sanoo Poliisihallituksen ylitarkastaja Laura Rinne.
Uhkasakon suuruutta määrittäessään Poliisihallitus huomioi toiminnan laadun, laajuuden ja yhtiön maksukyvyn. Lieventävänä seikkana on huomioitu Veikkauksen aiemmat toimet, joilla yhtiö on pyrkinyt estämään rahapelien markkinoinnin suuntaamista alaikäisille. Mikäli Veikkaus jatkaa Poliisihallituksen kieltämää rahapelien markkinointia, Poliisihallitus voi hakea uhkasakon tuomitsemista markkinaoikeudelta.
Suomen rahapelijärjestelmä perustuu valtion kokonaan omistaman Veikkauksen lakisääteiseen yksinoikeuteen. Yhtiön tehtävänä on harjoittaa rahapelitoimintaa siten, että rahapeleihin osallistuvien oikeusturva taataan, väärinkäytökset ja rikokset pyritään estämään sekä pelaamisesta aiheutuvia taloudellisia, sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja ehkäistään ja vähennetään.
]]>
Lähde: Poliisi.fi