Helena-Reet: näillä VINKEILLÄ olen kerännyt yli 5 MILJOONAA seuraajaa ja 350.000+ lukijaa päivässä
OHMYGOSSIP – Kun puhutaan verkkosivustosta, kaikkia kiinnostaa ensimmäisenä kysymys ”paljonko teillä on omia lukijoita?”. Minä ja minun Viron, Skandinavian, Amerikan ja Brasilian verkkosivustoni eivät ole poikkeus. Vastaan lähes viikoittain kysymyksiin, kuinka paljon OHMYGOSSIP- ja NordenBladet-sivuilla on lukijoita, kuinka paljon on seuraajia sosiaalisessa mediassa, paljonko artikkeleita ilmestyy päivässä, miten suuri meidän toimituksemme on ja mikä tärkeintä – millä nikseillä olen saanut itselleni niin paljon lukijoita ja seuraajia.
Koska teen NordenBladetia ja OHMYGOSSIPia harrastuksena – se tarkoittaa, että yleensä käytän niihin rahaa enkä kylve mainosrahoissa, en näe mitään syytä siihen, että minun pitäisi teiltäkään salata omia niksejäni, joilla ja miten saan sivustoille lukijoita ja pidän heidät sivustoilla. Niin tai näin, en näe syytä, miksi emme voisi hyviä neuvoja ei keskenämme jakaa. Ainahan se, joka antaa, saa myös takaisin – olen usein epäillyt sitä, että nykyisin olen varma, että asia todellakin on niin – autat muita, niin sinuakin autetaan. Ole huolehtiva, niin sinustakin huolehditaan!
INTOHIMO & PITKÄJÄNNITTEISYYS – Ne ovat ensimmäiset niksit ja todennäköisesti myös sellaiset, jotka koskevat lukijoita kaikkein eniten. Meidän artikkelimme eivät tulvi piilomainoksia, sivustolla ei vilku liian paljon ärsyttäviä ja aiheeseen liittymättömiä mainoksia ja artikkelit ovat rehellisiä – välillä niin rehellisiä, että jälkeenpäin kadun – ”oliko tarpeen sanoa niin suoraan?!”. Toisin sanoen teen sitä, mitä rakastan, ja rakastan omaa työtäni todella paljon! Olen seurustellut lukijoitteni kanssa jo niin kauan, että sekä minulle että heille on syntynyt tietynlaista riippuvuutta. Ok… se on sellaista höpö-höpö-höpö-juttua. Tulitte lukemaan artikkelia siksi, että haluatte konkreettisia vinkkejä. Jatkan tärkeysjärjestyksessä seuraavalla.
INVESTOINTI TULEVAISUUTEEN – Nyt tulee vastalause ensin sanotulle: ”Pikemminkin kulutan rahaa”. Toisaalta teen niin kuten jokainen ihminen kuluttaa tietyn summan harrastuksiinsa, toisaalta se on harkittua toimintaa – investoin tulevaisuuteen. Koska minulla on mahdollisuus elää muista tuloista, on internetin mahdollinen voitto suunniteltu tulevaisuuteen – siinä on hyvää se, että en ole missään tapauksessa häviäjä, sillä puuhastelen sen parissa, josta pidän. Tällaista toimintaa voivat itselleen sallia harvat, se on etuoikeus. Käytän koko mainoksista saadun rahan yritykseen – investoin edelleen. Palkkaa en ole maksanut itselleni yrityksen aloittamisesta lähtien. Sen lisäksi, mitä mainoksista, yhteistyöstä, barter-sopimuksista ja erilaisista diileistä tulee ja investoin heti laajentamiseen, sijoitan sivustoihin myös paljon omaa rahaani (energiasta ja ajasta puhumattakaan!).
Mutta tarkemmin…
TWITTER – Se on sama kanava, joka toi voiton USA:n presidentille Donald Trumpille – suuri osa ihmisistä nimittäin ”elää” sosiaalisessa mediassa! Sitä olisi tyhmää aliarvioida. Kuten kaikkien muidenkin liiketoimien osalta ratkaisevaa on ajoitus – olin Twitterissä paikalla jo vuonna 2009, silloin kun enemmistö virolaisista oli vasta Orkutissa ja ei tiennyt edes FaceBookista mitään – silloin oli Twitterilläkin vähemmän käyttäjiä ja ne, jotka olivat, olivat automaattisesti ystäviä. Oli helppoa löytää uusia ”ystäviä”. Twitterissä on sääntö, jonka mukaan voit lisätä päivässä enintään 1000 ihmistä – käytän sitä mahdollisuutta, sillä toisaalta ne ihmiset katsovat ”kuka on se, joka minut lisäsi”, ja toisaalta n. 20-40 % niistä, jotka itse lisäät, alkavat myös seurata sinua. Koska minulla on sivustoja hyvin monissa maissa ja eri kielillä, niin luonnollisesti niillä kaikilla on erilliset tilit ja siten erillinen uusien seuraajien lisääminen ja erikseen uusia seuraajia. Mikä sitten on sivustojen yhteinen tavoite – joka tulee yhdelle sivustolle, sattuu hyvin helposti myös seuraaville. Eli toisin sanoen, yksi tukee toista ja toinen ensimmäistä…
FACEBOOK – Käytin pitkän aikaa Facebookissa maksullista “boost”-mahdollisuutta, joka toimia vuosia erittäin hyvin. Maksoin artikkeleiden esittämisestä (enintään 150 eur kuussa) – valitsin alueen ja ajan, jolloin halusin ne esitettäviksi ja voilà… lukijoita tuli, mutta tänään tuo palvelu on lähinnä lompakkoa tuhoava ja hyödytön. Toisinaan vanhasta tottumuksesta “boostaan” juttuja, mutta tulos on yleensä hyvin huono. On ollut jopa niinkin, että boostaan (annan halvimman esimerkin) 1 eurolla ja sillä saan n. 500 esittämistä ja tyyliin 1 klikkaus artikkelia kohti! Se on luonnollisesti täydellinen kaaos ja suorastaan naurettavaa, erityisesti kun otetaan huomioon, että ennen Facebookin boost toi jo vain 1 eurolla artikkelille useita tuhansia klikkauksia. Facebook on alkanut ammentaa itsensä tyhjiin, se on varmaa. Olen jo yli 6 vuotta useissa Etelä-Amerikan sosiaalimedian verkostoissa, joita nykyisin Euroopassa ja Skandinaviassa ei vielä tunneta.
HAASTATTELUT – Maailmassa on miljoonia verkkosivustoja ja suurempia tai pienempiä mediakanavia. Olen aina ollut sitä mieltä, että hyvä asia löydetään myös ilman mainontaa, joten konkreettisesti mainontaan (pois lukien FB boost) olen käyttänyt vain pari kertaa (ja voin eteenpäin kiiruhtaen sanoa, että siitä ei ole ollut mainittavaa hyötyä). Olen (lähinnä Twitterin kautta) etsinyt yhteistyökumppaneita ja kanavia, joissa OHMYGOSSIP-, NordenBladet- ja myös Ohmygossip Couture -brändejä voi mainostaa. Olen tarjonnut haastatteluita ja erilaisia tapoja yhteistyöhön. Olen saanut tuhansia kieltäviä vastauksia ja vielä enemmän huomiotta jättämistä (kirjeeseeni yksinkertaisesti ei vastata), mutta olen saanut myös paljon myönteisiä vastauksia ja suostumuksia yhteistyöhön. Tässä on tärkeää olla pelkäämättä, olla masentumatta ja ponnistaa rohkeasti eteenpäin. Aina on niitä, jotka eivät vastaa, jotka eivät ole kiinnostuneita, mutta myös niitä, jotka ovat erittäin kiinnostuneita! Ne täytyy vain seuloa esiin! Monet ulkomaiset verkkosivustot, sanomalehdet, aikakauslehdet, blogin pitäjät ja myös vain sosiaalisen median kanavat ovat ensimmäisen kanssani tekemänsä yhteistyön jälkeen halunneet uusia hankkeita, joka ovat ymmärtäneet, että yhteistyö on menestyksen avain. Kaikki yhteistyö on aina hyödyllistä! Minä esimerkiksi en jätä ”oven taakse” koskaan edes itseäni 90 % ja vieläkin ”pienempiä ja heikompia” yhteistyökumppaneita. Miksi? Koska ensinnäkin, kaikilta voi aina oppia, kaikilla on aina jotain, mitä sinulla ei ole ja elämässä ei koskaan tiedä, milloin pieni kasvaa isoksi! Ihmiset ovat usein pessimistejä, kamppaavat toisiaan jne. — mutta ne, jotka eivät suhtaudu niin, voivat kaikki varauksetta lopulta myöntää, että toisen auttaminen ja yhteistyö ovat tuoneet heille enemmän iloa, hyötyä ja menestystä kuin vahinkoa. Ei tarvitse pelätä, että toisesta tulee ”isompi, rikkaampi ja parempi”, vaan että yhdessä meistä tulee ”vielä isompia, vielä rikkaampia ja paljon onnellisempia”! Jaettu ilo on aina suurempi ilo!
TUOTTEET – yhtenä hetkenä Sinun sivustostasi tulee brändi – nimi on ollut niin paljoissa eri kanavissa, että se herättää kiinnostusta eri alojen yrityksissä. Esimerkiksi OHMYGOSSIP-nimellä on ilmestynyt paljon erilaisia tuotteita – alkaen teistä ja lopettaen huiveihin ja laukkuihin. Ja nyt en puhu meidän omasta Ohmygossip Couturen tuotannosta, vaan siitä, että eri yritykset ovat halunneet tehdä yhteistyötä tuottaakseen oman tavaramerkkinsä nimissä ainutlaatuinen OHMYGOSSIP-tuote. Miten päästään siihen, että yritykset haluavat tuoda markkinoille omia tuotteitaan Sinun tavaramerkilläsi? Olen käyttänyt kahta tapaa – olen kirjoittanut blogissani artikkeleita ajatuksistani, toiveistani ja haaveistani ja toiseksi olen kirjoittanut Twitterissä twiittejä, joissa olen selvästi esittänyt oman toiveeni. Ihmisiin on helpompi saada yhteyttä, kun olet avoin, viestit omista ajatuksistasi ja julkistat haaveitasi, sillä enemmistö ihmisistä ei ole selvännäkijöitä! Älä pelkää julkistaa toiveitasi ja haaveitasi!
MONET MARKKINAT – Yksi minun suurista voiton avaimista on ehdottomasti monipuolisuus. Olen tehnyt erilliset sivut ja sosiaalisen median tilit sekä ratkaisut eri maiden sivuille. Minun brändieni eri uutiset ilmestyvät sisällöstä riippuen 5-8 kielellä, ja jo pelkästään se on perustana suuremmille lukijaluvuille kuin mitä yhdellä ainoalla kielellä ilmestyvät uutiset saavuttaisivat. Luetuimmat mutta samalla vaikeimmat ovat englanninkieliset markkinat, sillä ne ovat suhteellisen laajat ja tulee kovasti ponnistella pitääkseen selvää suuntaa siinä, onko uutinen suunnattu Englantiin, Amerikkaan vai lukijalle, joka muuten osaa englantia. Monikielisyys antaa nopeasti monopolin monilla alueilla ja monissa tilanteissa – lähes jokainen yhteistyökumppani on heti kiinnostunut, kun kuulee, että hänen uutisensa voi hänen alun perin toivomansa kielen lisäksi julkaista myös monilla muilla kielillä ja muissa maissa. Liikemiehet ajattelevat laajasti! Ja toimittajan pitää ajatella vielä laajemmin!
HENKILÖKOHTAINEN KONTAKTI – se on kaikkein eniten aikaa vievää ja vaikeinta. Ihmisten kanssa tulee seurustella ja säännöllisesti. Se puolestaan vaatii paljon aikaa. Se on kohta, joka tulee ottaa huomioon – noin vain helposti ei synny mitään! Jokainen hanke vaatii aikaa, sijoituksia ja YOU NEED TO SHARE LOVE! (sinun pitää jakaa rakkautta!), sillä jos haluat vain saada antamatta mitään vastaan, suunnitelmalla ei ole pitää tulevaisuutta. Lyhyellä tähtäyksellä se voi palvella sinua, mutta pitkällä tähtäyksellä jäät häviäjäksi. Tee muille sitä, mitä haluat sinulle tehtävän!