Suomi: Lidlin uudet sähköiset hintalaput aiheuttavat kiistaa – yritys vaikenee

Suomi: Lidlin uudet sähköiset hintalaput aiheuttavat kiistaa – yritys vaikenee

NordenBladet – Lidl* -asiakkaat Suomessa ovat viime aikoina jääneet raapimaan päätään, kun yhtiö on tehnyt merkittävän muutoksen hintalappuihinsa. Tuotteiden hinnat on nyt painettu tageihin niin pienellä fontilla, että niitä on vaikea lukea, NordenBladet.com kertoo.

Uudet tunnisteet ovat aiheuttaneet hämmennystä ja turhautumista sosiaalisessa mediassa. Muun muassa johtavana konsulttina työskentelevä Jussi Eronen on ilmaissut huolensa Twitterissä ja todennut, että ”eläkeläisille se on vain kiusaamista”.

Lidl on kieltäytynyt antamasta haastattelua, vaan vastannut Iltalehden kommenttipyyntöön sähköpostitse. Myynnin ja tavaranhallinnan johtaja Akseli Mäkisalo totesi, että ”Twitterissä kiertävässä kuvassa oleva hintalappu on sähköinen. Se ei näy heti, koska sähköisten hintalappujen visuaalinen ilme on hyvin samanlainen kuin paperilappu.”

Mäkisalo puolusti siirtymistä sähköisiin tunnisteisiin toteamalla, että se säästää paperia ja minimoi inhimillisten virheiden riskiä tunnisteiden vaihdossa.

Ruoan ja päivittäistavaroiden hinnat ovat maassa nousseet viime vuonna ennätyskorkeaksi, eikä edullisista hinnoistaan tunnettu Lidl ole poikkeus. Esimerkiksi litra Lidlin pikalämpöistä kevytmaitoa maksoi tammikuussa 0,95 euroa, mutta joulukuussa hinta oli noussut 1,49 euroon.

Sosiaalisessa mediassa spekuloidaan, että muutoksen tarkoituksena on vaikeuttaa asiakkaiden hintojen vertailua. Mäkisalo ei vastannut kysymyksiin, pitääkö tämä paikkansa tai miten vanhukset tai näkövammaiset pystyvät lukemaan tunnisteita. Mäkisalon mukaan tunnisteiden yksityiskohtia kehitetään asiakaspalautteen perusteella.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) asiantuntija Saija Kivimäki kertoo, että kuluttajansuojalaki säätelee hintojen esittämistapaa. KKV:n ohjeissa todetaan, että ”hinnat on esitettävä selkeästi ja yksilöllisesti, jotta kuluttaja ei erehdy tuotteessa tai pakkauksessa. Esittelyn tulee olla riittävän suuri ja kuluttajalle helposti nähtävissä.”

Tällä hetkellä sähköisiä hintalappuja löytyy 16 Lidl-kaupasta, mutta vuoden loppuun mennessä ne ovat käytössä kaikissa myymälöissä. Toistaiseksi uusista tunnisteista on saatu hyvin vähän palautetta.

___________________________
* Lidl Stiftung & Co. KG on saksalainen kansainvälinen halpakauppaketju, jolla on yli 11 000 myymälää Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Neckarsulmissa Baden-Württembergin osavaltiossa, ja se kuuluu Schwarz-konserniin, joka operoi myös Kaufland-hypermarketketjua.

Lidl on vastaavan saksalaisen halpaketjun Aldi pääkilpailija useilla markkinoilla. Lidl-myymälöitä on jokaisessa Euroopan unionin jäsenvaltiossa sekä Serbiassa, Sveitsissä, Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa.

Kuva: Pexels


Mainos:




High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaavisia / Pohjoismaisia uutisia ja tietoa suomeksi.
Scandinavian / Nordic news and info in Finnish.
Nordic News Service & Link Directory