Poliisi kirjasi Länsi-Uudenmaan mopovalvonnassa yli neljäkymmentä sakkoa

NordenBladet — Länsi-Uudenmaan poliisi valvoi viikonloppuna tehostetusti mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden ajokäyttäytymistä sekä ajoneuvojen kuntoa. Valvonta oli osa maanlaajuista valvontateemaa, ja poliisi kirjasi sen aikana yli neljäkymmentä sakkoa.Valvontaa suoritettiin kattavasti koko poliisilaitoksen toiminta-alueella. Komisario Hannu Kontolan mukaan poliisi keskitti valvontaa kansalaisilta tulleiden lukuisten valvontapyyntöjen ja poliisin omien havaintojen pohjalta ongelmallisimpiin paikkoihin. Lauantaina järjestettiin lisäksi Nummelan ja Lohjan alueilla mopomiitti, johon poliisi suuntasi valvontaa. Kaiken kaikkiaan mopoja ja moottoripyöriä tarkastettiin viikonlopun aikana noin 80. Valvonnan tuloksista ei ole Kontolan mukaan positiivista kerrottavaa. − Tarkastetuista mopoista yli puolet oli niin huonossa kunnossa tai kuljettajien ajokäyttäytyminen oli niin huonoa, että sakkoja jouduttiin kirjoittamaan 41. Tarkastetuista mopoista yksitoista oli viritetty säännösten vastaisiksi. Moottoripyöriksi luokiteltiin yhdeksän mopoa, Kontola listaa. Vakavaan piittaamattomuuteen liikenneturvallisuutta kohtaan syyllistyi neljä mopoilijaa, jotka määrättiin ajokieltoon. Jälleen kerran mopomiitin ja valvonnan yhteydessä havaittiin myös huonoa käytöstä poliisia kohtaan ja viranomaisten tahallista provosointia. − Tästä esimerkkinä on muun muassa kumin polttaminen poliisin vieressä tämän kirjoittaessa sakkoa ja keuliminen poliisipartion vieressä, Kontola kuvaa. Vanhempien vastaanotto oli ajoittain syyllistävääKomisario Kontola on huolissaan liikennekulttuurin huonontumisesta. Asennoituminen liikennesääntöihin alkaa rakentumaan jo lapsena vanhempien esimerkin pohjalta. − Tässä on vanhemmilla iso vastuu, eikä sitä voi korostaa liikaa. Tälläkin kertaa, kun poliisi joutui soittamaan lukuisille vanhemmille, oli vastaanotto usein liian välinpitämätöntä ja poliisia syyllistävää. Tämä on erittäin huolestuttavaa jatkoa ajatellen. Mopoikäiset nuoret eivät usein kykene vielä itse muodostamaan riittävää kuvaa turvallisesta liikennekäyttäytymisestä, ja nuorena omaksutut mallit kantavat pitkälle aikuisuuteen asti. Kontola kehottaa vanhempia tarkastamaan nuorten mopot säännöllisesti ja kertaamaan liikennesäännöt. Viikoittaisen tarkastuslistan tulisi olla minimissään seuraava:Mopon jarrut toimivat.Mopon valot toimivat.Mopo ei kulje kovempaa kuin 45 km/h. Ajovarusteet ovat mahdollisimman suojaavat.Jos näissä on puutteita, ei mopo saisi liikkua pihasta mihinkään.Viikonlopun pohjalta tehtyjen havaintojen perusteella poliisi jatkaa Länsi-Uudellamaalla tehostettua mopovalvontaa valtakunnallisen teeman päättymisestä huolimatta.  

Länsi-Uudenmaan poliisi valvoi viikonloppuna tehostetusti mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden ajokäyttäytymistä sekä ajoneuvojen kuntoa. Valvonta oli osa maanlaajuista valvontateemaa, ja poliisi kirjasi sen aikana yli neljäkymmentä sakkoa.

Valvontaa suoritettiin kattavasti koko poliisilaitoksen toiminta-alueella. Komisario Hannu Kontolan mukaan poliisi keskitti valvontaa kansalaisilta tulleiden lukuisten valvontapyyntöjen ja poliisin omien havaintojen pohjalta ongelmallisimpiin paikkoihin. Lauantaina järjestettiin lisäksi Nummelan ja Lohjan alueilla mopomiitti, johon poliisi suuntasi valvontaa. 

Kaiken kaikkiaan mopoja ja moottoripyöriä tarkastettiin viikonlopun aikana noin 80. Valvonnan tuloksista ei ole Kontolan mukaan positiivista kerrottavaa. 

− Tarkastetuista mopoista yli puolet oli niin huonossa kunnossa tai kuljettajien ajokäyttäytyminen oli niin huonoa, että sakkoja jouduttiin kirjoittamaan 41. Tarkastetuista mopoista yksitoista oli viritetty säännösten vastaisiksi. Moottoripyöriksi luokiteltiin yhdeksän mopoa, Kontola listaa. 

Vakavaan piittaamattomuuteen liikenneturvallisuutta kohtaan syyllistyi neljä mopoilijaa, jotka määrättiin ajokieltoon. Jälleen kerran mopomiitin ja valvonnan yhteydessä havaittiin myös huonoa käytöstä poliisia kohtaan ja viranomaisten tahallista provosointia. 

− Tästä esimerkkinä on muun muassa kumin polttaminen poliisin vieressä tämän kirjoittaessa sakkoa ja keuliminen poliisipartion vieressä, Kontola kuvaa. 

Vanhempien vastaanotto oli ajoittain syyllistävää

Komisario Kontola on huolissaan liikennekulttuurin huonontumisesta. Asennoituminen liikennesääntöihin alkaa rakentumaan jo lapsena vanhempien esimerkin pohjalta. 

− Tässä on vanhemmilla iso vastuu, eikä sitä voi korostaa liikaa. Tälläkin kertaa, kun poliisi joutui soittamaan lukuisille vanhemmille, oli vastaanotto usein liian välinpitämätöntä ja poliisia syyllistävää. Tämä on erittäin huolestuttavaa jatkoa ajatellen. 

Mopoikäiset nuoret eivät usein kykene vielä itse muodostamaan riittävää kuvaa turvallisesta liikennekäyttäytymisestä, ja nuorena omaksutut mallit kantavat pitkälle aikuisuuteen asti. Kontola kehottaa vanhempia tarkastamaan nuorten mopot säännöllisesti ja kertaamaan liikennesäännöt. 

Viikoittaisen tarkastuslistan tulisi olla minimissään seuraava:

  • Mopon jarrut toimivat.
  • Mopon valot toimivat.
  • Mopo ei kulje kovempaa kuin 45 km/h. 
  • Ajovarusteet ovat mahdollisimman suojaavat.

Jos näissä on puutteita, ei mopo saisi liikkua pihasta mihinkään.

Viikonlopun pohjalta tehtyjen havaintojen perusteella poliisi jatkaa Länsi-Uudellamaalla tehostettua mopovalvontaa valtakunnallisen teeman päättymisestä huolimatta.  

]]>

Lähde: Poliisi.fi



Mainos:




High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaavisia / Pohjoismaisia uutisia ja tietoa suomeksi.
Scandinavian / Nordic news and info in Finnish.
Nordic News Service & Link Directory