Mainos:

Helena-Reet: Uudet terveysrutiinini – liikunnasta ja ruoasta

Helena-Reet: Uudet terveysrutiinini – liikunnasta ja ruoasta

NordenBladet – Hyvää huomenta! Aika lentää meganopeasti, viimeisin blogini oli niin kauan sitten, etten enää muistakaan. Välillä on tapahtunut niin paljon, niin paljon on käyty ja tehty ja puhelin on täynnä kuvia, jotka odottavat julkaisemista. En tiedä, mistä aloittaa.

Nukuin tänään huonosti, päässä oli paljon töitä ja yksityiselämän ajatuksia, jotka eivät antaneet nukkua. Sitten vielä viestit, joita tuli keskellä yötä. Siten nukuin tänään pitkään – puoli kahdeksaan asti. Tavallisesti olen varhaisempi, tykkään herätä noin puoli kuudelta tai kuudelta, koska silloin päivä on pitempi ja ehtii tehdä enemmän. Aamuisin olen hyvin tehokas. Tein kahvin, söin yhden banaanin ja menin kävelylle. Olen käynyt tämän vuoden alusta lähtien käytännössä joka päivä (tai ainakin 4–5 kertaa viikossa) kävelemässä, vähintään 5–6 km (alla oleva kuva on otettu tämän vuoden keväällä). Parhaina päivinä tulee liikkumista 10–13 km (n. 8.000–20.000 askelta). Oh, miten hyvä olo siitä tulee! Minulla siitä on tullut jo kiva rutiini. Aurinkoisina päivinä käyn metsässä ja niityillä kävelemässä ja hyvän määrän askeleita saa myös ruohoa leikkaamalla. Nautin luonnosta niin paljon, etten voi kuvitellakaan asuvani kaupungissa. Joka päivä näen omin silmin, miten kasvit vaihtuvat, eläimet liikkuvat ja ajan kello käy. Olen oppinut huomaamaan ja pitämään pienistä asioista, puhun kasvien ja haltioiden kanssa, kiitän luontoa. Se tekee minut onnelliseksi. Sateisilla säillä kävelen sisällä kävelymatolla ja katselen samaan aikaan elokuvia tai kuuntelen inspiroivia podcasteja (nettilähetyksiä).


iPhonessa on eräs maksuton Health app, jota käytän. Sillä näkee, miten paljon on liikuttu (askeleet ja kilometrit). Ennen kello kahtatoista yritän saada kävelemällä 10.000 askelta täyteen. Mukavinta on kävellä ensimmäisen aamukahvin jälkeen (se herättää ja antaa hieman energiaa) ja ennen vahvempaa aamupalaa. Sen jälkeen päivän aikana liikun myös – leikkaan ruohoa, puuhailen puutarhassa, poimin lääkekasveja jne. Toinen asia, josta olen tehnyt itselleni ns. rutiinin, on ruoan tarjoilu. En enää syö juoksujalkaa ja kiirehtien. Tarjoilen aina kauniisti, se antaa niin hyvän olon. Olen nyt harrastanut jo vuosia keramiikan tekemistä ja (lääke)kasvien viljelyä, ja niilläkin on suuri osansa minun päivittäisten rutiinieni luomisessa. Ruoka maistuu itse tehdyistä kauniista saviastioista paljon paremmalta ja itse kasvatetut tomaatit, yrtit ja maalais-/kotiruoka on maistuvaa, terveellistä ja hyvää! Muuten, minulla on teille myös hyvä uutinen! Olen vuosien ajan poiminut, kuivannut ja valmistanut lääketeesekoituksia ja maustesekoituksia itselleni ja lahjoiksi. Tästä syksystä (luultavasti jo syyskuusta) alkaen tarjoan puhtaasta virolaisesta luonnosta poimituista ja omalla tilalla kasvatetuista yrteistä valmistettuja lääketeesekoituksia ja ruoan maustamiseen sopivia yrttisekoituksia rajallisina määrinä Elisheva & Shoshanan verkkosivulla myös myyntiin! Jeeeee! Lähipäivinä alan suunnitella tuotepakkauksia… So much fun! 🙂

Aamiainen tänään:
1 banaani ja maitokahvi ennen kävelyä ja aamukävelyn jälkeen:
2 kuppia kahvia maidon kera
200 g Farmi-jogurttia (Kermainen ja marjainen jogurtti mustien kirsikoiden kera)
2 voileipää

Voileivät tein Eesti Pagar -leimopon moniviljasämpylästä, jolle panin Valion Atleet-juustoa, itse kasvatettua oman puutarhan tomaattia, tilliä ja timjamia sekä maitohorsman kukkia lisävoimaa antamaan ja koristeeksi. Tällaisia voileipiä syön kaksi. Maitohorsmasta kirjoitan toisella kertaa pidemmästi, se ansaitsee oman lukunsa – se on yksi viime aikojen rohdoskasvisuosikeistani! Siinä on supervoimaa, supervaikutusta – hyvä tuhannen terveysongelman ehkäisyyn ja hoitoon! Käytän koko maanpäällistä kasvia – kukintoja, lehtiä ja vartta sekä kuivattuna että suoraan kukkapenkistä (puutarhan vierestä ojan reunalta) otettuna. Oheen join Löfbergs Lila -pressokannukahvia Alman täysmaidon kanssa. Ruotsin Karlstadissa tuotettava Löfbergs on ollut minun suosikkikahvini jo vuosia!

Ah, niin… sekin, että yleensäkään syön aamiaista, on minulla uusi rutiini. Vuoden alussa, kun aloin tietoisesti muuttaa elämääni (ravitsemusta ja liikuntaa), päätin lopettaa myös pääosan pyöreämmille henkilöille ominaisista käyttäytymistavoista – olla syömättä aamiaista ja sitten täyttää vatsa ennen nukkumaanmenoa. Vuosia join aamuisin kaksi kannua kahvia ja söin vasta lounasaikaan tai illalla. Onneksi olen karsinut tällaisen epäterveellisen tottumuksen kuluneiden kahdeksan kuukauden aikana pois. Oikeastaan voileipäkään (voileivät) eivät kuulu päivittäiseen aamiaisrutiiniini – yritän syödä voileipiä niin harvoin kuin mahdollista ja suosia puuroa (pidän kaurahiutalepuurosta tai teen tattaripuuroa) ja hyvin pitkään olen tehnyt aamupalaksi sellaisen tarjoilun, jossa on valikoima näistä elintarvikkeista – graavilohi tai taimen, marinoitu tomaatti, marinoitu kurkku, tuore tomaatti tai kurkku, raejuusto, raastettu punajuuri, avokado, retiisi, muna, yrtit). Täyttää hyvin vatsan ja on erittäin terveellistä!

Minun terveys- ja hyvänolonvinkkini:
Aikaisin herääminen
Luonnossa liikkuminen
Kunnollinen ja terveellinen aamiainen
Ruoan kauniisti tarjoaminen
Hymyily ja ilon tunteminen pienistä asioista







Kavat: NordenBladet/Helena-Reet Ennet



error:
Copyright © NordenBladet 2008-2020 All Rights Reserved.
Skandinaavisia / Pohjoismaisia uutisia ja tietoa suomeksi.
Scandinavian / Nordic news and info in Finnish.
Nordic News Service & Link Directory