Mainos:

MITEN lapsen saa oikeaan aikaan nukkumaan?

MITEN lapsen saa oikeaan aikaan nukkumaan?

NordenBladet – Lasten oikeaan aikaan sänkyyn saaminen on aina ollut vanhemmille hankala tehtävä. Yksi syy siihen, miksi yhä suuremmalle osalle lapsista on aiheutunut unihäiriöitä, on se, että ennen nukahtamista vietetään aikaa sosiaalisessa mediassa, näin ilmeni vuonna 2018 Englannissa suoritetusta tutkimuksesta.

Liian myöhään nukkumaan menoa voi ehkäistä erilaisin keinoin, ja näistä seuraavassa puhummekin:

1. Ei älylaitteille
Älä anna lasten olla älylaitteissa ennen nukahtamista. Alle 16-vuotiaiden uniongelmat ovat viime vuosien kuluessa äkillisesti kasvaneet, joka on erittäin huolestuttava suuntaus.

Ongelmaa voi välttää, jos vanhemmat vakuuttuvat siitä, että lapset eivät vietä näyttöpäätteiden ääressä aikaa ennen nukkumaan menoa. Uniasiantuntija Neil Robinsonin mukaan digilaitteiden sininen valo vaikuttaa lapsen nukahtamiseen huonosti, koska se pitää melatoniinin eli unihormonin matalana. Hänen mielestään riittää, kun lapset pidetään kuvaruutujen luota loitolla noin 30 minuuttia ennen nukkumaanmenoa.

On tärkeää tarkastaa, että lapsen makuuhuoneessa ei jää valoja palamaan. Univalmentaja Sarah Ockwell-Smithin mukaan on hyvä ajatus ostaa erityiset valaisimet, jotka edistävät nukahtamista. Makuuhuoneessa olevat valot eivät anna unihormonitason nousta, ja siksi nukahtaminen on vaikeaa.

2. Tietty uniaika
Määrittäkää nukkumaanmenoaika. Lasten on vaikea nukahtaa, jos nukkumaan mennään joka kerta eri aikaan. Uniasiantuntija Joy Richards väittää, että rutiini on lapsen oikeiden unitottumusten muokkaamisessa erittäin tärkeää.

Univalmentaja Sarah Ockwell-Smithin mukaan osa vanhemmista panee lapsensa nukkumaan liian aikaisin. Kuinka paljon lapsi tarvitsee unta, riippuu hänen iästään. Pikkulasten suositeltava uniaika on 9–16 tuntia, esikouluikäisten osalta se on 8–14 tuntia, 5–11-vuotiaiden lasten suositellaan nukkua 7–13 tuntia ja teini-ikäisten 6–12 tuntia. Univalmentaja uskoo, että jokaisen vanhemman pitäisi ymmärtää lapsensa iänmukaiset unentarpeet ja lasta ei pidä pakottaa nukkumaan kauemmin kuin on tarpeen. Tulee seurata tilanteita ja oppia tuntemaan oma lapsi.

3. Rauhallinen ympäristö
Jos autat lasten mielikuvitusta lentämään, heidän on helpompi nukahtaa. Perheen hyvinvoinnin asiantuntija Dani Binningtonin mukaan on hyvä ajatus kysyä lapselta ennen nukkumaan menoa suosikkilomasta tai -paikasta, koska se auttaa rentoutumaan ja luo myönteistä mielialaa.

Lisäksi auttaa, kun lapsi puuhaa ennen uniaikaa rauhoittavien toimien parissa. Uniasiantuntija Neil Robinsoni mielestä kylvyssä käyminen on yksi hyvä tapa, koska sen jälkeen kehomme lämpötila laskee, joka auttaa meitä nukahtamaan. Pane lapsi ennen nukkumaanmenoa rentouttavaan suolakylpyyn. Oman lapsosen elimistöstä huolehtimiseksi suosittelemme käyttämään vain luonnollisia ja hyvälaatuisia kotimaisia tuotteita. Skandinavialaisen kosmetiikkabrändin Elisheva & Shoshana käsin valmistettu 100 % orgaaninen ja luonnollinen E&S Laventelia ja kristallisuolaa sisältävä kylpysuola on huippuhyvin vaikuttava ihoa ravitseva, rauhoittava ja rentouttava luonnollinen kylpylisä. Sisältää paljon antioksidantteja, jotka tarjoavat keholle lisäsuojaa ja auttavat saavuttamaan ja säilyttämään terveellisten painon. Kristallisuola sisältää lähes sata ihmisen kehon tarvitsemaa luonnollista mineraalia, se säätelee talirauhasten toimintaa, nopeuttaa verenkiertoa ja sillä antibakteriaalinen vaikutus. Laventeli (Lavandula angustifolia) vahvistaa pintaverisuonten seinämiä, vähentää ihon ärsytyksiä ja auttaa kamppailemaan ihon ongelmia vastaan, vaikuttaa nuorentavasti ja toimii luonnollisena rauhoittavana aineena. Vaikuttaa myönteisesti hyvinvointiin, sillä se säätelee kortisolin (tärkein stressihormoni) tasoa veressä.


Foto: Elisheva & Shoshana

4. Huomiota ruokaan
Lapset eivät saisi ennen nukkumaan menoa syödä paljon sokeria sisältäviä ruokia, koska silloin energiataso kasvaa äkillisesti ja on vaikea nukahtaa.

Uniasiantuntija Joy Richardsin mukaan ennen vuoteeseen menoa ei ole suositeltavaa syödä juustoakaan. Jos ennen nukahtamista syödään juustoa, kasvaa todennäköisyys nähdä unia, mukaan lukien painajaisia.

Mitä sitten pitäisi syödä? Uniasiantuntija suosittelee syömään jotain kevyttä, esimerkiksi omenan tai kokojyvätuotteita.

5. Mukava sänky
Hyvään uneen tarvitaan mukava vuode. Jos lapsella on vaikeuksia nukahtamisen suhteen, syy voi piillä väärässä patjassa. Dormeon uniasiantuntija Phil Lawlorin mukaan lasten tarpeet ovat erilaiset: aikuiset suosivat pehmeää tai puolikovaa patjaa, mutta lapsille sopii nimenomaan kovempi patja. Kasvava elimistö vaatii enemmän tukea.

Mukavan patjan lisäksi tärkeää on sekin, millaista peittoa lapsi käyttää. Jos peitto on liian paksu, aiheutuu kuumuutta, joka häiritsee nukahtamista. Lawlor sanoo, että koska lapsen keho on pienempi, kehon ja vuodevaatteiden väliin pääsee enemmän ilmaa, joka puolestaan lisää lämpöä.

Lasten lakanoiden, peittojen ja tyynyjen valinnassa tulee ottaa huomioon myös ihoystävälliset materiaalit. Hypoallerginen tekstiili sopii juuri hyvin herkille lapsille. Jos materiaali ärsyttää ihoa, on vaikeaa saada virkistävää unta, jota lapset erittäin paljon tarvitsevat.

Kuva: Pexels
Lähde: NordenBladet.se


error:
Copyright © NordenBladet 2008-2020 All Rights Reserved.
Skandinaavisia / Pohjoismaisia uutisia ja tietoa suomeksi.
Scandinavian / Nordic news and info in Finnish.
Nordic News Service & Link Directory