Mainos:

15 VATSAA täyttävää elintarviketta, jotka auttavat vähentämään painoa

15 VATSAA täyttävää elintarviketta, jotka auttavat vähentämään painoa

OHMYGOSSIP – Kaikkein tehokkain on dieetti, joka edistää jatkuvaa kylläisyyden tunnetta. Sellainen dieetti sisältää proteiinia, kuituja ja kasviperäistä rasvaa, ja hidastaa ruoansulatusprosessia ja ravintoaineiden imeytymistä sekä välttää verensokerin äkillisiä heilahteluita. Kyseessä eivät ole taikaruoat, vaan tavallisia ravintoaineita sisältävät ateriat, jotka auttavat polttamaan kaloreita 50 % paremmin kuin käsitellyt valmisruoat.

Peruna
Monet uskovat, että peruna elintarvike, jonka glykemiaindeksi on korkea ja joka nostaa ruokahalua ja painoa, mutta todellisuudessa asia ei ole niin. Perunassa on tosin runsaasti hiilihydraatteja, mutta silti se on vihannes ja keskikokoisessa perunassa on lähes 168 kcal, 5 g kuituja ja 3 g proteiinia.

Omenat ja päärynät
Näissä hedelmissä on paljon kuituja ja antioksidantteja.

Mantelit
Mantelien syöminen vähentää ruokahalua ja aiheuttaa kylläisyyden tunteen ja auttaa luopumaan kaloripitoisista välipaloista ja ylensyömisestä. Mantelit sisältävät kasviperäisiä rasvoja, kuituja ja E-vitamiineja.

Linssit
180 ml linssejä on 11 g kuituja ja 13 g proteiinia. Valkoiseen leipään ja pastaan verrattuna kylläisyyden tunne kestää paljon pitempään.

Tumma suklaa (kaakaopitoisuus 70 %)
Aiheuttaa serotoniinin ansiosta tyytyväisyyden tunnetta ja kaakaosta saa myös magnesiumia, joka on luonnollinen stressilääke.

Sitruuna
Sitruunan sisältämä pektiini auttaa karkottamaan näläntunnetta.

Kreikkalainen jogurtti ja raejuusto
Molemmat ovat terveellisiä proteiinipitoisia elintarvikkeita. Ne auttavat saamaan ja pitämään kylläisyyden tunnetta ja välttämään epäterveellisiä snackeja ja ylensyömistä.

Munat
Kaksi kovaksi keitettyä munaa sisältää 140 kcal, 12 g proteiinia ja välttämättömiä aminohappoja, joita kehosi tarvitsee, mutta ei kykene itse tuottamaan. Muna vähentää näläntunnetta ja auttaa sinua siten päivän aikana vähentämään kalorien tankkaamista.

Kevyt naudanliha
Kevyessä naudanlihassa (sisäfilee, ulkofilee) on paljon proteiinia ja hyödyllisiä aminohappoja, jotka säilyttävät kylläisyyden tunteen pitempään. 120 g kevyttä naudanlihaa sisältää 200 kcal ja 32 g proteiinia. Ole kuitenkin varovainen, sillä punaisessa lihassa on paljon tyydyttyneitä rasvoja, jotka ovat terveydelle vahingollisia. Rajoitu yhteen tällaiseen liha-annokseen viikossa.

Kuuma kaurahiutalepuuro
Kaurahiutaleet kuuluvat terveellisimpiin elintarvikkeisiin. Tutkimukset osoittavat, että kuuma kaurahiutalepuuro on hyödyllisempi kuin esimerkiksi kaurahiutalemysli kylmän maidon kanssa, sillä se vähentää paremmin näläntunnetta. Kaurahiutaleet pitävät sinut pitkään kunnossa, ennen kuin tunnet taas tarvetta tarttua haarukkaan tai lusikkaan.

Avokado
Avokadon kasviperäisillä rasvoilla on tulehduksen vastaista vaikutusta, puoli avokadoa sisältää 7 g kuituja. Avokado säilyttää myös kylläisyyden tunteen pitkään. Avokado lisää rasvaliukoisten ravintoaineiden imeytymistä elimistöön.

Kvinoa
Vaikka kvinoa luokitellaankin viljoihin kuuluvaksi, kyseessä on kuitenkin pinaatin tai punajuuren tapaisen kasvin siemenet. Niissä on kaksi kertaa enemmän kuituja kuin esimerkiksi ruskeassa riisissä, ja ne pitävät näläntunteen loitolla huomattavasti pitempään.

Punainen kala
Proteiinipitoinen punainen kala on loistavaa vatsantäytettä, sillä se sisältää paljon hyödyllisiä aminohappoja ja omega-3 -rasvahappoja, ja täyttää vatsan pitemmäksi ajaksi.

Popkorni
Tiesitkö, että popkornikin on valmistettu kokojyväviljasta? Yhdessä popkornilitrassa on 3 g proteiinia ja 3 g kuituja. Popkornin niksi on kuitenkin sen tilavuudessa. Erittäin vähällä suolalla ja öljyllä tehty popkorni vie vatsassa hyvin paljon tilaa ja vähentää näin niiden kalorien määrä, jonka muuten söisit saadaksesi vatsasi täyteen.

Pellavansiemenet
Pellavansiemenet lisäävät kylläisyyden tunnetta. Teelusikallinen pellavansiemeniä sisältää 37 kcal, 2 g monityydyttymättömiä rasvahappoja, joissa on omega-3:a ja 2 g kuituja. Kokonaisia pellavansiemeniä elimistö ei pysty kuitenkaan sulattamaan, joten ne tulisi ensin jauhaa huhmareessa tai maustemyllyssä.

Kuva: PantherMedia/Ildi Papp/Scanpix
Lähde: Ohmygossip.ee


Tags assigned to this article:
dieettiruokaterveys

error:
Copyright © NordenBladet 2008-2020 All Rights Reserved.
Skandinaavisia / Pohjoismaisia uutisia ja tietoa suomeksi.
Scandinavian / Nordic news and info in Finnish.
Nordic News Service & Link Directory