OHMYGOSSIP-sivustojen kehittäjä Helena-Reet Ennet on bloggaaja, jonka kommentit nousevat säännöllisesti otsikoihin. Sanavalmiin naisen mukaan hänellä on enemmän sosiaalisen median seuraajia kuin kenelläkään muulla naisella tai yhtiöllä Skandinaviassa. Hän uskoo tämän johtuvan suorasanaisesta tyylistä, jossa ei totuuksia säästellä. Suorasanaista tekstiä saatiin tälläkin kertaa, kun Metropoli.net keskusteli Helena-Reetin kanssa turhamaisuudesta.
– Turhamaisuus sokeuttaa ihmiset! Jokainen haluaa olla ”VIP” ja ”TÄRKEÄ”, mutta itse asiassa vain sellaiset ihmiset ovat oikeasti vippejä ja tärkeitä, joilla on oma elämä kontrollissa. Avain rikastumiseen on vanhan koulukunnan mukainen ”snobivaikutus”*. Ei ole mikään salaisuus, että jos haluat rikastua, noudata vanhaa mutta toimivaa tekniikkaa: ”Löydä hölmöt ja keskity heidän turhamaisuuteensa”! Kuulostaa julmalta, mutta toimii. Turhamaisuus on tärkein yksittäinen vaikutin, millä fiksut vievät rahat turhamaisilta ja hölmöiltä. Ja tämä toimii aina, kaikissa elämän tilanteissa. Usko pois!
– Älä anna muiden keksiä ja päättää mikä on siistiä, uniikkia tai kivaa. Tee omat päätöksesi! Kyllä, olen sanonut tämän varmasti jo tuhat kertaa, mutta toistan sen taas. Sinun ei tarvitse tuhlata senttiäkään sellaisiin merkkivaatteisiin, laukkuihin ja härveleihin, joista et erityisemmin edes pidä, mutta joita jollain ”coolilla” rikkaalla ystävälläsi on. Rupea tekemään omat päätöksesi siitä mikä on coolia. Jos oikeasti pidät jostain, osta se, mutta jos idolillasi on jotain mistä et itse pidä, jätä se omaan arvoonsa.
– Tässä yksi esimerkki… Jos sinulla on iso ahteri (niinkuin minulla), voit olla varma että se ei näytä yhtään pienemmältä, vaikka päälläsi olisi Armanin, YSL:n, Guccin tai minkä tahansa muun muotimerkin housut… takapuolesi näyttää edelleen täsmälleen samalta, eli isolta. Merkit eivät tee pepustasi paremman näköistä! Yritä mieluummin löytää housut, jotka oikeasti sopivat sinulle, riippumatta niiden hinnasta tai merkistä. Valitse sellaista, joka on sinulle hyväksi ja mistä oikeasti pidät! Osoita persoonallisuutesi!
– Ajattele jos olisi kaikenlaisia tavaroita eikä mitään hintoja… miten valitsisit siinä tapauksessa? Mitä ostaisit, jos et tietäisi mitään merkeistä ja nimistä. Tiedän, että se voi olla vaikeaa. Ihmisiin vaikuttaa suuresti, mitä vipit ja upporikkaat pitävät päällään. Heidän tyylinsä koetaan yleisesti ”cooliksi”. Tee omat päätöksesi! Käytä omaa päätäsi, sillä muutoin olet vain halpa ja helppo kohde bisneksille, jotka vain käyttävät sinua hyväkseen. Lupaan sinulle, että kun löydät itsestäsi tällaisen itseluottamuksen, elämäsi muuttuu tuhat kertaa onnellisemmaksi ja menestyksekkäämmäksi!
_______________________________________
*Snobivaikutus on mikrotalouden ilmiö, jossa tietyn tuotteen kysyntä korkeassa tuloluokassa liittyy suoraan saman tuotteen kysyntään alhaisimmassa tuloluokissa. Snobivaikutus on ristiriidassa useimpien muiden mikrotalouden mallien kanssa, koska siinä kysynnällä voi olla positiivinen nousujohdanne, sen sijaan että se olisi tyypillisesti negatiivinen, niin kuin normaaleissa tuotteissa.
Snobivaikutuksen tilanne syntyy, kun halutaan harvinaisia, erityisen kalliita tai muulla tavoin uniikkeja tuotteita. Näillä tuotteilla on yleensä korkea taloudellinen arvo, mutta alhainen käytännön arvo. Mitä vähemmän tällaisia tuotteita on tarjolla, sitä suurempi niiden snobiarvo. Hyviä esimerkkejä snobivaikutuksesta ovat harvinaiset taideteokset, huippusuunnittelijoiden merkkivaatteet sekä urheiluautot.
Aina voidaan pohtia täyttääkö jokin tuote snobivaikutuksen vaatimukset, jotka sinällään voivat vielä vaihdella yksilöstä toiseen. Joku voi perustellusti väittää hankkivansa huippusuunnittelijan asusteen esimerkiksi siihen käytetyn punontatekniikan sekä materiaalin, tai sen pitkäkestoisen käyttöarvon vuoksi. Tämä varmasti pitää paikkansa joissakin tapauksissa, mutta usein samat kriteerit täyttävän vastaavanlaisen tuotteen voi hankkia myös arvostetulta, huomattavasti edullisemmalta merkiltä. Kalliit erikoistuotteet päätyvät monesti alennusliikkeiden loppuunmyynteihin tai verkkokauppoihin, joissa niitä kaupitellaan murto-osalla alkuperäisestä hinnasta. Tämä luonnollisesti asettaa tuotteen oikean arvon kyseenalaiseksi.
Varakkaita asiakkaita voidaan siis houkutella keinotekoisilla tekijöillä, kuten tuotteen harvinaisuudella, julkkisnäkyvyydellä sekä nimekkäällä tuotemerkillä. Tiettyjen erikoisalojen keräilijät joutuvat myös kärsimään snobivaikutuksesta, koska he yleensä etsivät vaikeimmin löydettäviä ja kalleimpia keräilyharvinaisuuksia, kuten esimerkiksi klassikkoautoja sekä harvinaisia postimerkkejä ja kolikoita.
Lähde: Metropoli.net