OHMYGOSSIP – Keskuudessamme on yhä enemmän yksinäisiä sydämiä, jotka yrittävät löytää itselleen kumppanin suhde- ja treffisovellusten avulla. Nopeassa elämänrytmissä edes 18-vuotiailla ei ole enää aikaa tavata kasvokkain ja siksi mennään Tinderiin etsimään kumppania. Mutta millaiset trendit Tinderissä viime vuonna vallitsivat? Z-sukupolven lapset kasvavat monimutkaisessa median ja tietokoneen käytön ympäristössä ja heistä tulee sillä alalla vieläkin nokkelampia asiantuntijoita kuin heidän edeltäjänsä Y-sukupolvesta.  

Tässä päättyneen vuoden suurimmat trendit:

EMOJIT – Tinderin käyttäjien keskuudessa suosittuja ovat helposti lähetettävät emojit. Yksi suosituimmista on hahmo, joka läpsäyttää käden otsalleen. Tämän emojin käyttö kohosi profiileissa 41 prosenttia. Yli puolet Z-sukupolven edustajista käytti profiilissaan olkapäitä kohottavaa merkkiä ja OK-käsimerkki oli profiilissa joka viidennellä.

TÄHDET – Yllätys, yllätys, mutta tekstisi eivät suinkaan ole anonyymejä. Algoritmit analysoivat kaikkea, mitä teet. Siksi myös tiedetään, että eniten tunnetuista naisista mainittiin profiileissa Jennifer Lopez ja Jennifer Aniston. Lisäksi mainittiin Ariana Grande, Fleabag, Greta Thunberg ja Theresa May. Lizzo otti ensimmäisen sijan Spotifyn artistien joukossa, jota Z-sukupolvi profiilillaan linkitti.

RUOKATRENDIT – Ruoka on aihe, joka nuoria kiinnostaa, kun kyseessä on jokin terveellinen. Vegan-makkarapiirakat ja avokado paahtoleivällä ovat yksi esimerkki.

TERMINOLOGIA – Kaikkein yleisimmät Z-sukupolven sanat ovat real (todellinen, autenttinen), lit (makea), woke (”epäonnistunut”, nykyaikaisia liberaaleja näkemyksiä omaava henkilö), stan (fani).

TRENDIAIHEET – Siinä missä aiempi sukupolvi mielellään mainitsee paikkoja, joissa on käynyt, niin Z-sukupolvi tuo esiin missioita. Näiden kahden asian lisäksi profiilien aiheina olivat vegaanisuus, Brexit, Harryn ja Meghanin vauva, ketodieetti, ilmastokriisi, Glastonbury, maraton, Boris Johnson.

LGBTQ – seksuaalivähemmistöjen ja sukupuolivähemmistöjen määrä osoittaa kasvutrendiä. 30 prosenttia ihmisistä käytti More Genders -toimintoa määrittääkseen sukupuolensa ja profiileissa käytettiin 15 prosenttia enemmän sateenkaarilippua.

Mikä on Tinder?
Tinder on treffisovellus, jota voi käyttää sekä älylaitteissa että tietokoneessa (Tinder.com).

Verkkoversio toimii hyvin paljon samalla tavoin kuin palvelun puhelinsovellus. Käyttäjät voivat katselle eri käyttäjien kuvia ja profiileja ja päättää, pitääkö henkilöstä vai ei. Jos käyttäjät lisäävät toisilleen tykkäämisen (eli siirtävät kuvan oikealle), he voivat aloittaa keskustelun ja katsoa, voiko heidän online-kommunikoinnistaan kasvaa myös jotain suurempaa.

Kuva: Pexels
Lähde: Ohmygossip.ee