NordenBladet — Länsi-Uudenmaan poliisi valvoi raskasta liikennettä torstaina 30.1. Poliisi kohdistaa valvontaiskuja tietojohtoisesti, ja tällä kerralla valvonta sijoittui alueille, joiden läheisyydessä sijaitsee isojen infrahankkeiden työmaita. Osana tietojohtoista valvonnan kohdentamista ovat myös kansalaisilta tulleet valvontapyynnöt, joita poliisi hyödyntää suunnittelussaan.Länsi-Uudenmaan alueella on parhaillaan käynnissä useita isoja rakennustöitä, joiden vuoksi työmaille kulkee päivittää niin maansiirtokuljetuksia kuin muita työmaiden edellyttämien tarvikkeiden kuljetuksia. Tämän vuoksi poliisi keskitti raskaan liikenteen valvontaa esimerkiksi Espoon, Kirkkonummen ja Vihdin suurten hankkeiden lähistöille. Mukana yhteistyössä oli katsastusmies, jonka kanssa poliisi teki teknisen kunnon valvontaa. Tätä menetelmää käytetään erityisesti raskaan liikenteen valvonnassa. Käytännössä valvonta toteutetaan siten, että katsastusmiehet asiantuntijoina valitsevat liikennevirrasta pysäytettäviä ajoneuvoja. Tällöin valvonnan tuloksellisuus ja kiinnijäämisriski nousee huomattavasti. Poliisi ilmoittaa tarvittaessa havainnoistaan toimintaa valvovalle viranomaiselleEnnalta suunnitellun valvonnan aikana poliisi tarkasti 14 ajoneuvoa, joista kuudesta poistettiin rekisterikilvet kuntopuutteiden takia. − Kohtasimme esimerkiksi kaksi ajoneuvoa, jotka oli määräaikaiskatsastettu tammikuun aikana, mutta joista kummastakin löytyi huomattavan paljon vikoja. Toisesta jouduttiin poistamaan rekisterikilvet. Tapauksista, joissa havaitsemme mahdollisia puutteita katsastusasemien toiminnassa, ilmoitamme toimintaa valvovalle Traficomille, kertoo komisario Hannu Kontola. Lisäksi merkillepantavaa on, että poliisi pysäytti valvonnassa kuusi samaan kuljetusyritykseen kytköksissä olevaa ajoneuvoa, joista viidestä jouduttiin poistamaan rekisterikilvet. − Tehdyistä tarkastuksista laadimme aina raportit Traficomille, joka hallinnoi kuljetusyritysten liikennelupia. Mikäli samalle kuljetusyritykselle kertyy jatkuvasti rikkeitä, vaikuttaa se liikennelupien uusimiseen tai niiden peruuttamiseen, Kontola taustoittaa. Yleisimmät puutteet liittyivät muun muassa jarrujärjestelmiinKontolan mukaan yleisimmät hylkäysperusteet kaikissa tarkastuksissa olivat jarrujärjestelmän ilmavuodot, ohjausnivelten välyksellisyys ja runkovauriot. Puutteita oli myös valaisimissa, renkaissa, näkyvyydessä ja rekisterikilpien luettavuudessa. Lisäksi valvonnassa löytyi tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomuksia.Poliisin valvonta lukuina:14 teknistä tienvarsitarkastusta6 poistettua rekisterikilpeä ja samalla kuljetuksen keskeytystä10 sakkoa ja liikennevirhemaksua 4 kirjallista huomautusta12 ajo- ja lepoaikatarkastusta1 etsintäkuulutettu13 puhalluskoetta6 valvontailmoitustaAjoneuvon liikennekelpoisesta kunnosta vastaa kuljettajan lisäksi ajoneuvon omistaja tai haltijaAjoneuvon liikennekelpoisesta kunnosta vastaa kuljettajan lisäksi ajoneuvon omistaja tai haltija. Tästä syystä kuljetusyritysten liikenteestä vastaavat henkilöt / omistajat joutuvat vastuuseen, mikäli valvonnassa havaitaan kuntopuutteita. − Sama koskee ajo- ja lepoaikojen noudattamista. Kuljetusyrityksellä on vastuu järjestää kuljettajien työt siten, että rikkeitä sosiaalilainsäädännön noudattamisessa ei synny, komisario Kontola kertoo.  

Länsi-Uudenmaan poliisi valvoi raskasta liikennettä torstaina 30.1. Poliisi kohdistaa valvontaiskuja tietojohtoisesti, ja tällä kerralla valvonta sijoittui alueille, joiden läheisyydessä sijaitsee isojen infrahankkeiden työmaita. Osana tietojohtoista valvonnan kohdentamista ovat myös kansalaisilta tulleet valvontapyynnöt, joita poliisi hyödyntää suunnittelussaan.

Länsi-Uudenmaan alueella on parhaillaan käynnissä useita isoja rakennustöitä, joiden vuoksi työmaille kulkee päivittää niin maansiirtokuljetuksia kuin muita työmaiden edellyttämien tarvikkeiden kuljetuksia. Tämän vuoksi poliisi keskitti raskaan liikenteen valvontaa esimerkiksi Espoon, Kirkkonummen ja Vihdin suurten hankkeiden lähistöille. 

Mukana yhteistyössä oli katsastusmies, jonka kanssa poliisi teki teknisen kunnon valvontaa. Tätä menetelmää käytetään erityisesti raskaan liikenteen valvonnassa. Käytännössä valvonta toteutetaan siten, että katsastusmiehet asiantuntijoina valitsevat liikennevirrasta pysäytettäviä ajoneuvoja. Tällöin valvonnan tuloksellisuus ja kiinnijäämisriski nousee huomattavasti. 

Poliisi ilmoittaa tarvittaessa havainnoistaan toimintaa valvovalle viranomaiselle

Ennalta suunnitellun valvonnan aikana poliisi tarkasti 14 ajoneuvoa, joista kuudesta poistettiin rekisterikilvet kuntopuutteiden takia. 

− Kohtasimme esimerkiksi kaksi ajoneuvoa, jotka oli määräaikaiskatsastettu tammikuun aikana, mutta joista kummastakin löytyi huomattavan paljon vikoja. Toisesta jouduttiin poistamaan rekisterikilvet. Tapauksista, joissa havaitsemme mahdollisia puutteita katsastusasemien toiminnassa, ilmoitamme toimintaa valvovalle Traficomille, kertoo komisario Hannu Kontola. 

Lisäksi merkillepantavaa on, että poliisi pysäytti valvonnassa kuusi samaan kuljetusyritykseen kytköksissä olevaa ajoneuvoa, joista viidestä jouduttiin poistamaan rekisterikilvet. 

− Tehdyistä tarkastuksista laadimme aina raportit Traficomille, joka hallinnoi kuljetusyritysten liikennelupia. Mikäli samalle kuljetusyritykselle kertyy jatkuvasti rikkeitä, vaikuttaa se liikennelupien uusimiseen tai niiden peruuttamiseen, Kontola taustoittaa. 

Yleisimmät puutteet liittyivät muun muassa jarrujärjestelmiin

Kontolan mukaan yleisimmät hylkäysperusteet kaikissa tarkastuksissa olivat jarrujärjestelmän ilmavuodot, ohjausnivelten välyksellisyys ja runkovauriot. Puutteita oli myös valaisimissa, renkaissa, näkyvyydessä ja rekisterikilpien luettavuudessa. Lisäksi valvonnassa löytyi tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomuksia.

Poliisin valvonta lukuina:

  • 14 teknistä tienvarsitarkastusta
  • 6 poistettua rekisterikilpeä ja samalla kuljetuksen keskeytystä
  • 10 sakkoa ja liikennevirhemaksua 
  • 4 kirjallista huomautusta
  • 12 ajo- ja lepoaikatarkastusta
  • 1 etsintäkuulutettu
  • 13 puhalluskoetta
  • 6 valvontailmoitusta

Ajoneuvon liikennekelpoisesta kunnosta vastaa kuljettajan lisäksi ajoneuvon omistaja tai haltija

Ajoneuvon liikennekelpoisesta kunnosta vastaa kuljettajan lisäksi ajoneuvon omistaja tai haltija. Tästä syystä kuljetusyritysten liikenteestä vastaavat henkilöt / omistajat joutuvat vastuuseen, mikäli valvonnassa havaitaan kuntopuutteita. 

− Sama koskee ajo- ja lepoaikojen noudattamista. Kuljetusyrityksellä on vastuu järjestää kuljettajien työt siten, että rikkeitä sosiaalilainsäädännön noudattamisessa ei synny, komisario Kontola kertoo.  

]]>

Lähde: Poliisi.fi