Helsinki-Tallinna -tunneli – kannattavuusanalyysi + paljonko voisi tunnelin lippu maksaa?

OHMYGOSSIP – Suomen suurin kuljetusanalyysien parissa toimiva yritys Sweco esitteli viime vuonna Virossa Tallinna-Helsinki -tunnelin kannattavuusanalyysin. Siinä oli muun muassa mainittu myös ne lippuhinnat, joilla tunneli olisi kannattava, kertoo Delfi Ärileht. Suurin kysymysmerkki esitutkimuksen osalta on se, onko tunnelin rakennushinta 13 miljardia euroa todellakin sen realistinen hinta? Ettei kyseessä vain ole liian varovainen ennuste?

Ensin siitä, että analyysissä ennustettiin, että vuodessa tunnelissa tapahtuu 11 miljoonaa ns. päivittäismatkaa eli ihmiset liikkuvat työn ja kodin väliä. Ei 11 miljoonaa ihmistä, vaan matkaa. Näin kyseessä ovat puolen tunnin junamatkat. Lisäksi tunneliin ennustetaan 5 miljoonaa liikematkaa, 1,3 miljoonaa autoa ja 8,4 miljoonaa tonnia tavaraa.

Esitutkimuksen mukaan yksisuuntainen lippu tunnelissa voisi maksaa 36 euroa, joka on Viron puolelta katsottuna huima hinta, mutta suuremman osan matkoista tekisivät joka tapauksessa suomalaiset. Autolla matkustus maksaisi 70 euroa, joka on ehkä edullisempikin kuin jotkut nykyiset laivojen tarjoukset. Yhden rekan tunnelimatka maksaisi 450 euroa.

Liiketoimintamallin mukaan tunneli ansaitsisi siten vuodessa tavarajunista 120 miljoonaa, rekoista 290 miljoonaa, yksityishenkilöiden autoista 120 miljoonaa ja junamatkustajista 340 miljoonaa euroa. Yhteensä se tekisi 870 miljoonaa euroa vuodessa. Tällaisten projektien yhteydessä rahoittajana on yleensä 40 % osalta Euroopan komissio tai sijoittavat maat, lopun 60 % varaan rakennetaankin liiketoimintamalli. Otetaan laina, joka täytyy maksaa takaisin. Ennakkoennusteen mukaan vuosittainen lainan takaisinmaksu voisi olla 500 miljoonaa euroa.

Luonnollisestikaan ei saa unohtaa, että tunneli ja rautatie (osa siitä on tunnelin ulkopuolella) vaativat jatkuvaa huoltoa. Esitutkimuksessa on laskettu, että rautatien huolto tulee vuosittain maksamaan 180 miljoonaa ja tunnelin huolto 70 miljoonaa euroa. Todennäköisesti nämä summat ovat kuitenkin todellisuudessa suurempia.

Tänään tunnelia ei vielä ole ja ei ole myöskään selvää, tuleeko se ja jos, niin koska. Eniten puhutaan mahdollisuudesta, että se voisi valmistua joskus vuoden 2040 vaiheilla.

Kuva on havainnollinen: The Canadian Press/PA Images/Scanpix
Lähde: Ohmygossip.ee

Exit mobile version