NordenBladet — Valvonnan painopistealueina 11. – 15.11.2024 ovat ajo- ja lepoaikojen noudattaminen, kuorman varmistus, ajoneuvojen kunto sekä ylikuormat. Valvontajakso on samalla osa Euroopan liikennepoliisiverkoston (ROADPOL) Euroopan laajuista valvontateemaa. Valtakunnalliseen raskaan liikenteen tehovalvontaan osallistuvat kaikki poliisilaitokset.
Raskaan liikenteen valvonnalla on yhteiskunnallinen ulottuvuus
Poliisin liikennevalvonnan ja -turvallisuuden toiminta- ja kehittämissuunnitelmassa (2022 – 2030) yhdeksi keskeiseksi liikenneturvallisuustyön vaikuttavuuskohteeksi on asetettu ammattiliikenne, kuljetusrikollisuus ja tieliikenteen harmaa talous. Tämä tarkoittaa sitä, että poliisin suorittamalla valvonnalla on raskaan- ja ammattiliikenteen liikenneturvallisuusnäkökohtien lisäksi myös laajempi yhteiskunnallinen ulottuvuus.
Liikenneturvallisuuden ohella poliisi valvoo myös kuljetusalan kilpailun tasapuolisuutta ja rehellisyyttä. Esimerkiksi ylikuormilla on negatiivinen seuraus yhteiskunnan infrastruktuurille muun muassa teiden ja siltojen vaurioitumisen ja niistä syntyvien korjauskustannusten myötä. Ylikuormilla ajamisen lisäksi myös ajo- ja lepoaikarikkomukset vääristävät kilpailua kuljetusalalla lakia rikkovien taloudelliseksi hyödyksi.
Kuljettajien hyvä vireystila on tärkeää
Poliisi on tarkastanut vastaavissa valvontaoperaatioissa yleensä noin 1400 – 1800 raskasta ajoneuvoa. Esimerkiksi ajo- ja lepoaikarikkomukset ja ajoneuvoissa todetut kuntopuutteet ovat tyypillisiä valvonnassa todettuja rikkomuksia. Esimerkiksi kuljettajien ajo- ja lepoaikavalvonnalla ehkäistään kuljettajan vireystilan laskua, erityisesti väsymystä, ja siten vähennetään raskaiden ajoneuvojen kuljettajien heikentyneestä vireystilasta aiheutuvia riskejä ja onnettomuuksia.
− Poliisi tarkastaa tienpäällä kuljettajan ajo- ja lepoajat kuluvalta päivältä ja sitä edeltäneiltä 28 päivältä, jonka vuoksi tarkastuksella on vahvasti sekä menneisyyteen, nykyhetkeen että tulevaisuuteen suuntautuva liikenneturvallisuusnäkökulma. Tarkastuksessa todettuihin rikkomuksiin puuttumisella poliisin tehtävänä on saada kuljettaja itse havahtumaan esimerkiksi omien ajo- ja lepoaikarikkomuksien tai varmistamattoman kuorman vaikutuksesta sekä omaan että muiden tienkäyttäjien liikenneturvallisuuteen, toteaa Poliisihallituksen liikenneturvallisuuden vastuualueen korkeakouluharjoittelija Ville-Veikko Niemi.
Kaupallisten maantiekuljetusten valvonta on kokonaisuutena haastava. Kuljetuksia tehdään useimmiten raskailla ajoneuvoilla. Avainasemaan nousee onnistunut tietojenvaihto valvontaa tekevien viranomaisten välillä.
− Poliisi tekee raskaan liikenteen valvontaa yhteistyönä esimerkiksi tullin, rajavartiolaitoksen, aluehallintoviraston työsuojelun sekä katsastuksen kanssa. Lisäksi valvonnassa todetuista rikkomuksista välitetään poikkeuksetta tieto liikennelupaviranomaiselle Traficomille. Tällä tavoin saavutetaan mahdollisimman suuri valvonnallinen kokonaisvaikuttavuus, summaa Niemi. ]]>
Valvonnan painopistealueina 11. – 15.11.2024 ovat ajo- ja lepoaikojen noudattaminen, kuorman varmistus, ajoneuvojen kunto sekä ylikuormat. Valvontajakso on samalla osa Euroopan liikennepoliisiverkoston (ROADPOL) Euroopan laajuista valvontateemaa. Valtakunnalliseen raskaan liikenteen tehovalvontaan osallistuvat kaikki poliisilaitokset.
Raskaan liikenteen valvonnalla on yhteiskunnallinen ulottuvuus
Poliisin liikennevalvonnan ja -turvallisuuden toiminta- ja kehittämissuunnitelmassa (2022 – 2030) yhdeksi keskeiseksi liikenneturvallisuustyön vaikuttavuuskohteeksi on asetettu ammattiliikenne, kuljetusrikollisuus ja tieliikenteen harmaa talous. Tämä tarkoittaa sitä, että poliisin suorittamalla valvonnalla on raskaan- ja ammattiliikenteen liikenneturvallisuusnäkökohtien lisäksi myös laajempi yhteiskunnallinen ulottuvuus.
Liikenneturvallisuuden ohella poliisi valvoo myös kuljetusalan kilpailun tasapuolisuutta ja rehellisyyttä. Esimerkiksi ylikuormilla on negatiivinen seuraus yhteiskunnan infrastruktuurille muun muassa teiden ja siltojen vaurioitumisen ja niistä syntyvien korjauskustannusten myötä. Ylikuormilla ajamisen lisäksi myös ajo- ja lepoaikarikkomukset vääristävät kilpailua kuljetusalalla lakia rikkovien taloudelliseksi hyödyksi.
Kuljettajien hyvä vireystila on tärkeää
Poliisi on tarkastanut vastaavissa valvontaoperaatioissa yleensä noin 1400 – 1800 raskasta ajoneuvoa. Esimerkiksi ajo- ja lepoaikarikkomukset ja ajoneuvoissa todetut kuntopuutteet ovat tyypillisiä valvonnassa todettuja rikkomuksia. Esimerkiksi kuljettajien ajo- ja lepoaikavalvonnalla ehkäistään kuljettajan vireystilan laskua, erityisesti väsymystä, ja siten vähennetään raskaiden ajoneuvojen kuljettajien heikentyneestä vireystilasta aiheutuvia riskejä ja onnettomuuksia.
− Poliisi tarkastaa tienpäällä kuljettajan ajo- ja lepoajat kuluvalta päivältä ja sitä edeltäneiltä 28 päivältä, jonka vuoksi tarkastuksella on vahvasti sekä menneisyyteen, nykyhetkeen että tulevaisuuteen suuntautuva liikenneturvallisuusnäkökulma. Tarkastuksessa todettuihin rikkomuksiin puuttumisella poliisin tehtävänä on saada kuljettaja itse havahtumaan esimerkiksi omien ajo- ja lepoaikarikkomuksien tai varmistamattoman kuorman vaikutuksesta sekä omaan että muiden tienkäyttäjien liikenneturvallisuuteen, toteaa Poliisihallituksen liikenneturvallisuuden vastuualueen korkeakouluharjoittelija Ville-Veikko Niemi.
Kaupallisten maantiekuljetusten valvonta on kokonaisuutena haastava. Kuljetuksia tehdään useimmiten raskailla ajoneuvoilla. Avainasemaan nousee onnistunut tietojenvaihto valvontaa tekevien viranomaisten välillä.
− Poliisi tekee raskaan liikenteen valvontaa yhteistyönä esimerkiksi tullin, rajavartiolaitoksen, aluehallintoviraston työsuojelun sekä katsastuksen kanssa. Lisäksi valvonnassa todetuista rikkomuksista välitetään poikkeuksetta tieto liikennelupaviranomaiselle Traficomille. Tällä tavoin saavutetaan mahdollisimman suuri valvonnallinen kokonaisvaikuttavuus, summaa Niemi.
]]>
Lähde: Poliisi.fi