Mopoilu on nuorelle hienoa aikaa

NordenBladet — Varma kevään ja kesän merkki ovat katukuvaan ilmestyneet mopot ja muut kaksipyöräiset menopelit.– Mopoilu on nuorelle hienoa aikaa. Elinpiiri laajenee kaveripiiristä puhumattakaan. Samalla mopoilu kehittää nuoren liikennesilmää ja tilannetajua, kunhan vaan muistetaan, ettei vauhti ei korjaa virheitä, kertoo komisario Kimmo Klemetti Itä-Uudenmaan poliisista. Mopon tuunaaminen voi muuttaa sen moottoripyöräksiNuorten mopoilijoiden kuulee usein sanovan, että vakiomopot eivät kiihdy riittävästi ja mopo ei jaksa vääntää ylämäkeen. Näihin syihin vedoten nuoret hankkivat, joskus jopa vanhempien avustuksella, isompia sylintereitä, kaasuttimia tai kaasuttimen suuttimia. Myös tehopakoputki ja rattaiden vaihto kuuluu tuolloin kokonaisuuteen. Tällaisesta tuunaamisesta voi aivan huomaamatta olla seurauksena se, että menopelin nopeus kasvaa siten, että mopoa tuleekin käsitellä moottoripyöränä. Silloin myös kuljettajan ajo-oikeuden tulee olla moottoripyörän kuljettamiseen oikeuttava.Klemetti muistuttaa, että mopon sylinteritilavuus saa olla maksimissaan 50 cm3 ja suurin rakenteellinen nopeus 45 km/h. Jos tehoista halutaan puhua, ne saavat olla maksimissaan 4 kW nimellis- tai nettotehoa. Nopeudeksi hyväksytään 49 km/h 45 km/h rajoituksesta huolimatta.Kaksipyöräisen nopeus ratkaisee onko kyseessä mopo vai moottoripyöräJos mopo kulkee enintään 65 km/h, on se rakenteellisesti muutettu mopo. Jos mopoa on muutettu siten, että se ylittää 65 km/h nopeuden, sitä käsitellään moottoripyöränä ja kuljettajalle määrättävät seuraamuksetkin ovat sen mukaisia. Moposta poistetaan rekisterikilpi ja se määrätään valvontakatsastukseen. Jos kuljettajan ajo-oikeus ei riitä tuunatun menopelin kuljettamiseen, syyllistyy nuori kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta ja hänet määrätään väliaikaiseen ajokieltoon. – Poliisin liikennevalvonnassa ajoneuvoluokkaa muuttavat rakennemuutokset todetaan ensisijaisesti selvittämällä ajoneuvon todellinen nopeus, eli koeajamalla se kahteen suuntaan. Sanomattakin on selvää, että ajoneuvon täytyy olla tieliikenteeseen hyväksytyssä kunnossa, vaikka näille ajoneuvoille ei tarvitsekaan suorittaa määräaikaisia katsastuksia. Poliisi voi määrätä mopon valvontakatsastukseen, jolloin se katsastetaan rekisteröintilaajuudessa. Tässä kohtaa suuntaisin katseen myös mopoilevan nuoren vanhempiin, jotta valvontaa suoritettaisiin jo kotona ja näiltä poliisin katsastusmääräyksiltä vältyttäisiin, Klemetti summaa.Mopoon tehdyistä muutoksista tulee kallis laskuYlipäätään ajoneuvoon tehdyistä muutoksista tehdään ajoneuvoveroon liittyen ilmoitus liikenne- ja viestintävirastolle ja vakuutuksen osalta liikennevakuutuskeskukselle. Nämä ajoneuvojen omistajille määrättävät maksusanktiot ovat huomattavia ja näitä asioita ei välttämättä tule pohdittua silloin, kun mopo pitää saada kulkemaa kovempaa.Itä-Uudenmaan poliisi toivottaa kaikille hyvää ja turvallista liikennekesää. Noudatetaan sääntöjä, pidetään kypärät päässä ja kypärän remmit kiinni tien päällä. 

Varma kevään ja kesän merkki ovat katukuvaan ilmestyneet mopot ja muut kaksipyöräiset menopelit.

– Mopoilu on nuorelle hienoa aikaa. Elinpiiri laajenee kaveripiiristä puhumattakaan. Samalla mopoilu kehittää nuoren liikennesilmää ja tilannetajua, kunhan vaan muistetaan, ettei vauhti ei korjaa virheitä, kertoo komisario Kimmo Klemetti Itä-Uudenmaan poliisista. 

Mopon tuunaaminen voi muuttaa sen moottoripyöräksi

Nuorten mopoilijoiden kuulee usein sanovan, että vakiomopot eivät kiihdy riittävästi ja mopo ei jaksa vääntää ylämäkeen. Näihin syihin vedoten nuoret hankkivat, joskus jopa vanhempien avustuksella, isompia sylintereitä, kaasuttimia tai kaasuttimen suuttimia. Myös tehopakoputki ja rattaiden vaihto kuuluu tuolloin kokonaisuuteen. Tällaisesta tuunaamisesta voi aivan huomaamatta olla seurauksena se, että menopelin nopeus kasvaa siten, että mopoa tuleekin käsitellä moottoripyöränä. Silloin myös kuljettajan ajo-oikeuden tulee olla moottoripyörän kuljettamiseen oikeuttava.

Klemetti muistuttaa, että mopon sylinteritilavuus saa olla maksimissaan 50 cm3 ja suurin rakenteellinen nopeus 45 km/h. Jos tehoista halutaan puhua, ne saavat olla maksimissaan 4 kW nimellis- tai nettotehoa. Nopeudeksi hyväksytään 49 km/h 45 km/h rajoituksesta huolimatta.

Kaksipyöräisen nopeus ratkaisee onko kyseessä mopo vai moottoripyörä

Jos mopo kulkee enintään 65 km/h, on se rakenteellisesti muutettu mopo. Jos mopoa on muutettu siten, että se ylittää 65 km/h nopeuden, sitä käsitellään moottoripyöränä ja kuljettajalle määrättävät seuraamuksetkin ovat sen mukaisia. Moposta poistetaan rekisterikilpi ja se määrätään valvontakatsastukseen. Jos kuljettajan ajo-oikeus ei riitä tuunatun menopelin kuljettamiseen, syyllistyy nuori kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta ja hänet määrätään väliaikaiseen ajokieltoon. 

– Poliisin liikennevalvonnassa ajoneuvoluokkaa muuttavat rakennemuutokset todetaan ensisijaisesti selvittämällä ajoneuvon todellinen nopeus, eli koeajamalla se kahteen suuntaan. Sanomattakin on selvää, että ajoneuvon täytyy olla tieliikenteeseen hyväksytyssä kunnossa, vaikka näille ajoneuvoille ei tarvitsekaan suorittaa määräaikaisia katsastuksia. Poliisi voi määrätä mopon valvontakatsastukseen, jolloin se katsastetaan rekisteröintilaajuudessa. Tässä kohtaa suuntaisin katseen myös mopoilevan nuoren vanhempiin, jotta valvontaa suoritettaisiin jo kotona ja näiltä poliisin katsastusmääräyksiltä vältyttäisiin, Klemetti summaa.

Mopoon tehdyistä muutoksista tulee kallis lasku

Ylipäätään ajoneuvoon tehdyistä muutoksista tehdään ajoneuvoveroon liittyen ilmoitus liikenne- ja viestintävirastolle ja vakuutuksen osalta liikennevakuutuskeskukselle. Nämä ajoneuvojen omistajille määrättävät maksusanktiot ovat huomattavia ja näitä asioita ei välttämättä tule pohdittua silloin, kun mopo pitää saada kulkemaa kovempaa.

Itä-Uudenmaan poliisi toivottaa kaikille hyvää ja turvallista liikennekesää. Noudatetaan sääntöjä, pidetään kypärät päässä ja kypärän remmit kiinni tien päällä. 

]]>

Lähde: Poliisi.fi



Mainos:




High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaavisia / Pohjoismaisia uutisia ja tietoa suomeksi.
Scandinavian / Nordic news and info in Finnish.
Nordic News Service & Link Directory