NordenBladet —
06.10.2020 klo 15.36Poliisihallitus
Ajokorttien määrään suhteutettuna 17-vuotiaat ovat syyllistyneet hieman vähemmän törkeisiin liikenneturvallisuuden vaarantamisiin kuin 18-vuotiaat. Sama pätee liikenteessä loukkaantuneisiin ja menehtyneisiin. Viime kesän kuluessa 17-vuotiaat ovat kuitenkin valitettavasti saavuttaneet vanhempaa ikäluokkaa.
Poliisiylitarkastaja Hannu Kautto Poliisihallituksen liikenteen vastuualueelta pohtii poliisin verkkosivulla julkaistussa blogissaan liikenneturvallisuuden huolestuttavia tilastoja.
– Liittyykö nuorten osalta huolestuttava kehitys vähentyneeseen ajokoulutukseen laajemmin vai erityisesti 17-vuotiaisiin poikkeuslupalaisiin? Iästä riippumatta uusi kuljettaja pääsee liikenteeseen aiempaa vähemmällä koulutuksella ja sen myötä oletettavasti huonommilla valmiuksilla. Vai onko muitakin, kenties laajempia yhteiskunnallisia huono-osaisuuteen tai syrjäytymiseen liittyviä syitä? Onko kyseessä vain kausivaihtelu, kenties osin jokakesäinen havainto ei-toivotun liikennekäyttäytymisen lisääntymisestä, blogissa todetaan.
Kautto korostaa, että liikenteessä ratkaisee kuitenkin asenne.
– Nuoret saavat vaikutteita toisiltaan ja vanhemmiltaan, me olemme kaikki roolimalleja ja vaikutamme nuorten liikennekäyttäytymiseen. Koulumaailmassa voidaan luoda pohja liikenneturvallisuuden arvostukselle, kuljettajakoulutuksella kehitetään uuden kuljettajan edellytyksiä toimia liikenteessä ja rikkomuksista määrättävillä uskottavilla seuraamuksilla tuetaan koko järjestelmää.
Kauton mukaan yksittäisten ryhmien nostaminen tikun nokkaan on näitä ryhmiä kohtaan epäreilua.
– On hyvä muistaa, että suurin osa nuorista toimii liikenteessä mallikkaasti, hän toteaa blogissaan.
Hannu Kauton blogi osoitteessa https://blogi.poliisi.fi/vauhtia-ja-vaarallisia-tilanteita/
Lähde: Poliisi.fi